MYE Å TJENE PÅ Å JOBBE TIL 67 ÅR

Oslo, 14. juli 2006 En fersk undersøkelse blant ledere i offentlig sektor påpeker at økonomiske virkemidler er noe av det viktigste for at eldre fortsetter i arbeid. KLP har utredet og lagt frem et forslag til ny opptjeningsmodell i folketrygden som skal gi økonomisk stimulans til å fortsette i arbeid. Modellen gir mulighet til selv å beregne konsekvensene av avgangsalder.

KLP-rapporten ”Lederes holdninger – eldre arbeidstakere” som nylig ble offentliggjort viser at ledere i offentlig sektor tror økonomiske virkemidler er noen av de viktigste faktorene for at eldre fortsetter i arbeid. 90 prosent av lederne tror varig høyere pensjon ved utsatt pensjonering vil ha stor eller i noen grad betydning for å fortsette i arbeid. 82% av lederne sier det samme om bonusordning med premiering av arbeid etter fylte 60 år. Virkemidler som kortere arbeidsdag og større innflytelse scorer også høyt. Regjeringen har varslet at den i september i år vil legge frem en Stortingsmelding med forslag til ny fremtidig alderspensjon i folketrygden. KLP har presentert sitt forslag til ny opptjeningsmodell i folketrygden for arbeids- og inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen og Finanskomiteen. - Etter vår oppfatning bør det være lønnsomt for den enkelte å fortsette i arbeid dersom helsen tillater det. Det må være mulig å forstå hva det økonomisk innebærer å bli pensjonist som 62-åring og hva pensjonen blir om han/hun velger å fortsette lenger i arbeid. Dette tar KLPs modell hensyn til, sier Roy Halvorsen, direktør for Næringspolitikk og Analyse i KLP. KLP foreslår en modell som består av en garantipensjon og en inntektspensjon – og som ligger godt innenfor pensjonsforlikets rammer. Ved å ha en faktor for opptjening før fylte 62 år, og en annen og betydelig høyere etter fylte 62 år, så vil den enkelte lett se den pensjonsmessige virkningen av fortsatt arbeid. Eksempelvis vil en person med 300.000 kroner i inntekt få 120.000 kroner i årlig pensjon fra 62 år, mens den årlige pensjonen vil være 180.000 kroner ved pensjonsalder på 67 år. For ytterligere informasjon se pressesidene på www.klp.no eller kontakt: Direktør Næringspolitikk og Analyse i KLP Forsikring, Roy Halvorsen 22 03 35 65 / 90 65 37 80 eller e-post: roy.halvorsen@klp.no Kommunikasjonsdirektør i KLP Forsikring, Ole Jacob Frich 22 03 78 96 / 90 91 55 23 eller e-post: ole.jacob.frich@klp.no FOR DAGENE SOM KOMMER KLP Forsikring er et av Norges største forsikringskonsern. Selskapet leverer forsikrings- og finanstjenester til kommuner, helseforetak og bedrifter i offentlig sektor. De fleste helseforetak, kommuner og fylkeskommuner i Norge har sine ansatte forsikret hos oss. Konsernet har en forvaltningskapital på over 150 milliarder kroner, og omfatter Kommunal Landspensjonskasse, KLP Skadeforsikring, KLP