KONGSBERG AUTOMOTIVE SKAL LEVERE NAKKESTØTTER OG SETEVARMESYSTEMER VERDT EUR 42,5 MILLIONER (NOK 318 MILLIONER) TIL LEDENDE AMERIKANSK BILPRODUSENT

Kongsberg Automotive (KA) er blitt tildelt to kontrakter for leveranse av nakkestøtter og setevarmesystemer til en ledende amerikansk bilprodusent. Kontraktene er til sammen verdt EUR 42,5 millioner (NOK 318 millioner) over den 5 år lange modellperioden til to svært populære bilmodeller i det nordamerikanske markedet.

“Dette er ikke bare to viktige kontrakter for oss i det amerikanske markedet. De støtter også opp under vår globale strategi, siden dette kundeforholdet fortsetter å utvikle seg i andre regioner utenfor Nord-Amerika, og kunden har en ”enhetlig designstrategi” globalt som passer perfekt med vår egne globale tilnærming”, sier Executive VP for Interior, Scott Paquette.

Den første av de to kontraktene er for en av de ledende amerikanske cross over utility vehicles (CUV) som selges både i basis- og i luksussegmentene. Kontrakten omfatter setevarmesystemer og nakkestøtter til baksetet. Den andre kontrakten er for den ledende syvseters SUVen i Nord-Amerika. Kontrakten omfatter nedfellbare nakkestøtter for den andre seteraden.

”De nye kontraktene viser KAs evne til å utnytte vår unike portefølje innen interiørsystemer til å vinne kontrakter som gir mer innhold på hvert kjøretøy”, sier kommunikasjonsdirektør i Kongsberg Automotive, Hans Jørgen Mørland.

Produksjonsstart for begge kjøretøyene er planlagt til 3. kvartal i 2014, og produksjonen av komponentene vil foregå fra fabrikkene i Reynosa, Mexico og Milan, Tennessee.