KONGSBERG AUTOMOTIVE VINNER TO KONTRAKTER VERDT TIL SAMMEN EUR 14 MILLIONER (NOK 106 MILLIONER)

Kongsberg Automotive (KA) har signert to viktige kontrakter for leveranse av et unikt modulært styrekolonnesystem til to globale aktører i det såkalte off-highway segmentet (nyttekjøretøy som ikke går på veien). Styrekolonnene vil bli produsert ved KAs fabrikk Ljungsarp i Sverige og kontraktene vil løpe over 5 år.

Den første kontrakten er med en global produsent av anleggskjøretøy, hvor KA skal levere 3 ulike varianter av sitt unike modulære system til bruk på to ulike hjullastere. Det modulære konseptet gir kundene et valg mellom ulike konfigurasjoner som for eksempel tilt eller teleskopfunksjon.

”Dette er et stort gjennombrudd. Vi er svært fornøyde med at en av de store globale aktørene i off-highway segmentet har anerkjent vår teknologi og kundesupport på tre kontinenter. For å ytterligere styrke veksten innen dette området fremover, vil vi fortsette å utvide vår globale tilstedeværelse og styrke våre kundeteam”, sier Lars-Olof Johansson, fabrikksjef for KAs fabrikk i Ljungsarp i Sverige.

KA har også vunnet en kontrakt for leveranse av styrekolonner til an stor nordeuropeisk produsent av traktorer til landbruket. Produsenten tilhører an av de største grupperingene av landbruksprodusenter i verden. Traktorene er en del av en større global plattform og selges til mer enn 75 land. KA har startet leveransen av en modell av styrekolonnene, mens de store volumene vil komme fom. Q3 2014 med en ny type styrekolonne som vil gjøre KAs portefølje av styrekolonner komplett.

“Kontinuerlig produktutvikling, vår utvidede globale tilstedeværelse og forbedret lokal kundestøtte har gitt enda en viktig kontrakt til KA, noe som viser at vi er den ledende leverandøren av styrekolonnesystemer til det globale off-highway markedet, sier Lars-Olof Johansson.

En produktillustrasjon av styrekolonnen er vedlagt og kan brukes av pressen.