BOURBON samarbeider med Automated Ships Ltd og KONGSBERG for å bygge banebrytende ubemannet offshore-supportfartøy

Ledende selskap innen marine tjenester skal bidra med design-, drifts- og markedsekspertise til prosjektet med å bygge verdens første selvgående offshore-fartøy, som følger tidsskjemaet for levering i 2018.

BOURBON, en internasjonal leverandør av marine tjenester, har inngått en intensjonsavtale med Automated Ships Ltd for å støtte byggingen av verdens første ubemannede, helautomatiserte og kostnadseffektive fartøy for offshore-oppdrag. I følge intensjonsavtalen skal BOURBON være med på å tilrettelegge byggingen av Hrönn og skal bidra til fartøyets kommersielle bruk i samarbeid med Automated Ships Ltd og prosjektets fremste teknologipartner, KONGSBERG.

BOURBON skal bruke sin enorme ekspertise innen offshore-drift til å gi detaljert input til Hrönns utvikling og endelige utforming. Dette vil sørge for at fartøyet blir fleksibelt, pålitelig og kostnadseffektivt nok til å operere trygt og effektivt i det krevende offshore-miljøet. BOURBON skal også bidra med kostnadsmodellen for drift av Hrönn.

Hrönn er et offshore-nyttefartøy for mindre oppdrag som betjener offshore-energibransjen, forskning og hydrografi samt offshore fiskeoppdrett. Det kan også brukes som et standby-fartøy, som kan gi brannslukkingshjelp til en offshore-plattform i samarbeid med bemannede fartøy. Automated Ships Ltd har gått bort fra

Hrönns opprinnelige katamaranutforming etter at prosjektet ble lansert i november 2016, og går isteden inn for et fartøy med enkeltskrog. Dette gir større nyttelastkapasitet og mer fleksibilitet innen de mange bruksområdene.

BOURBON trer inn i Hrönn-prosjektet etter at det nylig ble kjent at de har inngått et nytt samarbeid med KONGSBERG om å utvikle digitale løsninger for neste generasjons tilkoblede og selvgående fartøy. De to selskapene kommer til utføre fellesprosjekter for å utvikle nye måter å drive effektivt på i offshore-tjenestebransjen, med kort lanseringstid.

KONGSBERG skal bidra med sin teknologiske ekspertise og levere alt det viktige marine utstyret som er nødvendig for å utforme, bygge og drive Hrönn, inkludert alle systemer for dynamisk posisjonering og navigasjon, satellitt- og posisjonsreferanse, marin automasjon og kommunikasjon. Deres fartøykontrollsystemer, inkludert K-Pos dynamisk posisjonering, K-Chief-automasjon og K-Bridge ECDIS, gjenskapes i et kontrollsenter på land, noe som tillater full fjernstyring av Hrönn.

- Automated Ships Ltd og KONGSBERG har allerede kommet langt i utformingsfasen, og vi ser fram til å bli en del av teamet for å sikre at dette ubemannede offshore-fartøyet oppfyller markedets krevende behov, sier Gael Bodénès, viseadministrerende direktør i BOURBON Corporation.

- BOURBON er et verdensledende selskap innen marine tjenester, og vi er sikre på at sammen med KONGSBERG som teknologisk hovedansvarlig, kommer de til å gi et verdifullt bidrag til utformingen og driften av Hrönn, sier Brett Phaneuf, adm. dir., Automated Ships Ltd.

- Vi gleder oss over å samarbeide med slike dyktige partnere i utviklingen av Hrönn, et fartøy som kommer til å vise hvordan digitalisering og selvstyring har potensial til å revolusjonere offshore-tjenestemarkedet, sier Stene Førsund, EVP Global Sales and Marketing, Kongsberg Maritime.

Bildetekst: Endringer i utformingen gjør at Hrönn nå blir et fartøy med enkeltskrog som passer bedre til de tiltenkte oppgavene.

For ytterligere informasjon kontakt:
Gunvor Hatling Midtbø, VP kommunikasjon
Kongsberg Maritime
Tlf.: +47 9921 4209
gunvor.hatling.midtbo@km.kongsberg.com

Mer om Kongsberg Maritime
Kongsberg Maritime er et globalt marinteknologiselskap som tilbyr innovative løsninger til alle marine industrisektorer, inkludert handel, offshore, subsea og sjøforsvar. Hovedkontoret ligger på Kongsberg, og selskapet har produksjons- salgs- og servicefasiliteter i 20 land.

Kongsberg Maritimes fartøysystemer dekker alle sider ved marin automasjon, sikkerhet, manøvrering, navigasjon og dynamisk posisjonering. Subsea-løsninger inkluderer enkelt- og flerstråle-ekkolodd, sonarer, AUV/undervannsrobotikk-, kommunikasjons- og kamerasystemer.

Opplæringskurs over hele verden, LNG-løsninger, informasjonsstyring, posisjonsreferansesystemer og teknologi for seismikk og boring er også en del av selskapets mangfoldige teknologiportefølje.

I tillegg til sin omfattende teknologiportefølje tilbyr Kongsberg Maritime tjenester innen EIT (Elektro, instrument og telecom), ingeniørvirksomhet og systemintegrasjon, basert på EPC (Engineering, Procurement & Construction).

Kongsberg Maritime leverer løsninger som dekker alle sider av teknologi under og over vann, om bord på nybygde og oppgraderte fartøy og på offshoreplattformer og rigger, ofte med en totalleverandørstrategi kalt The Full Picture.

Kongsberg Maritime er en del av Kongsberg Gruppen (KONGSBERG), et internasjonal, kunnskapsbasert konsern som feiret 200 år i drift i 2014. KONGSBERG leverer høyteknologiske systemer og løsninger til kunder innen olje- og gassindustrien, handelsflåten, forsvar og romfart.

www.km.kongsberg.com

Om BOURBON
BOURBON er en av markedslederne innen marine tjenester for offshore olje og gass og tilbyr de mest krevende olje- og gasselskapene et bredt utvalg marine tjenester, både over og under havoverflaten, for offshore olje- og gassfelt samt vindparker. Disse omfattende tjenestene er avhengige av et stort utvalg av sistegenerasjons fartøyer og ekspertisen til mer enn 9300 dyktige ansatte. Gjennom sine 37 datterselskaper tilbyr konsernet lokale tjenester mest mulig nært kundene og deres operasjoner over hele verden, av de høyeste standarder innen service og sikkerhet.

BOURBON tilbyr to driftsaktiviteter (Marine Services og Subsea Services) og beskytter også franskekysten for Den franske marinen.

I 2016 var BOURBONS inntekt på 1102,6 millioner euro, og selskapet drev en flåte på 514 fartøyer.

BOURBON er plassert i sektoren "Oljetjenester" av ICB (Industry Classification Benchmark) og er børsnotert på Euronext Paris, Compartment B.

www.bourbonoffshore.com

Kontaktpersoner for BOURBON

Investor Relations, analytikere, aksjonærer
+33 140 138 607
investor-relations@bourbon-online.com

Christelle Loisel
+33 491 136 732
christelle.loisel@bourbon-online.com

Byrå for medierelasjoner
Publicis Consultants
Vilizara Lazarova
+33 144 824 634
vilizara.lazarova@consultants.publicis.fr

Om Automated Ships Ltd
Automated Ships Ltd. er et heleid datterselskap av M Subs Ltd. som skal fokusere på utformingen, byggingen og driften av verdens første kommersielle, ubemannede skip i full størrelse. Denne skipstypen er den første i sitt slag og vil skape et helt nytt marked. Byggingen finner sted i Norge og kommer til å bli et vannskille i sjøfartsbransjen. Den kommer til å benytte seg av den verdensledende teknologien og ekspertisen til en rekke norske selskaper og akademiske institusjoner, f.eks.: Kongsberg Maritime, Fjellstrand og DNV GL.

www.automatedshipsltd.com

Kontaktperson for Automated Ships Ltd