Gram & Juhl skal bidra til Kongsberg Wind Farm Management System

KONGSBERG og Gram & Juhl A/S har i dag annonsert at de har underskrevet en rammeavtale. Avtalen innebærer at Gram & Juhl skal bidra til utviklingen av Kongsberg Wind Farm Management System (WFMS) og beslektede tilstandsovervåkningssystemer for en rekke andre industrisektorer.

Kongsberg WFMS er et turbinuavhengig beslutningsstøttesystem. Funksjonaliteten overgår den man finner hos systemer for overordnet styring og datainnhenting for vindparker, og har et moderne og intuitivt brukergrensesnitt. Dette er basert på KONGSBERGs brede erfaring med automasjon og beslutningsstøttesystemer innen forsvar, maritim sektor og offshore olje og gass.

KONGSBERG har valgt Gram & Juhl til å bidra til utviklingen av WFMS ikke minst på grunn av selskapets ekspertise innen systemer for tilstandsovervåkning av vindturbiner. De har dessuten stor erfaring med tilstandsovervåkningssystemer for vindindustrien.

En vesentlig del av samarbeidet mellom KONGSBERG og Gram & Juhl vil være å undersøke muligheten for integrasjon av systemteknologien Gram & Juhl TCM® (Turbine Condition Monitoring) i KONGSBERGs WFMS. I tillegg vil man undersøke mulighetene for bruk av TCM®-teknologien innen marin- og offshoreindustrien. Gram & Juhl TCM®-systemet ble lansert på markedet i 1999 og har siden blitt implementert i over 13 000 turbiner over hele verden. Av disse er mer enn 1500 offshore.

- Vi er svært fornøyde med at vi kan kunngjøre denne rammeavtalen med Gram & Juhl i forkant av den formelle lanseringen av vårt WFMS-system for styring av vindparker senere i år, kommenterer Kristian Holm, administrerende direktør i Kongsberg Renewables Technology.

- Gram & Juhls brede erfaring med systemer for tilstandsovervåkning av TCM®-turbiner kombinert med KONGSBERGs ekspertise fra beslutningsbaserte støttesystemer vil virkelig styrke vårt WFMS-system og gi ytterligere energi- og kostnadsbesparelser for klientene våre, legger Holm til.

- KONGSBERG er en utmerket partner. Deres enorme erfaring fra marin og offshore vil komme godt med når vi forsøker å utvide bruken av TCM®-teknologien til andre industrier,” sier Axel Juhl, administrerende direktør i Gram & Juhl.

Kristian Holm, Administrerende Direktør, Kongsberg Renewables Technology AS, +47 918 33 121, kristian.holm@kongsberg.com

KONGSBERG (OSE-ticker: KOG) er et internasjonalt, kunnskapsbasert konsern som leverer høyteknologiske systemer og løsninger til kunder innen olje- og gassindustrien, handelsflåten, forsvar og romfart. KONGSBERG har cirka 7 700 medarbeidere i mere enn 25 land og hadde i 2014 driftsinntekter på 16,6 milliarder kroner.

Gram & Juhl A/S: (GJ) er en ledende leverandør av CMS (Condition Monitoring System) til vindindustrien og har ut­viklet og solgt tusenvis av TCM®-systemer over hele verden. Grunnlagt i 1997. TCM® er et registrert vare­merke for Gram & Juhl A/S.