HUGIN AUV valgt av ledende survey-selskaper

De verdensledende survey-selskapene DOF Subsea fra Bergen, Fugro Geoservices fra Lafayette i USA, norske Northwest Maritime og brasilianske AXA Engehnaria Submarina har valgt HUGIN – en selvgående undervannsfarkost (AUV) fra Kongsberg Maritime – til sine offshore operasjoner.

– Vi er strålende fornøyd med at både nye og nåværende kunder har valgt HUGIN til sine offshore operasjoner. Vi opplever økt etterspørsel etter fleksible autonome undervannsfarkoster for avansert kapasiteter som er skreddersydd for bestemte formål, som for eksempel inspeksjon av rørledninger som er et marked i vekst. Kundene verdsetter også at vi leverer systemer med både høy ytelse og høy pålitelighet, som samtidig er modulære og lett å transportere, sier Geir Espen Schmidt, direktør for AUV-virksomheten i Kongsberg Maritime.

I oktober 2014 vil Kongsberg Maritime levere en ny HUGIN-farkost til Fugro Geoservices Inc. i Lafayette, Louisiana, USA. Fugros nye HUGIN opererer fra 10 til 4500 meters dyp, og har en rekke konfigurasjoner med nyttelast som gjør at den kan utføre avanserte kartleggingsoppdrag og inspeksjoner. Den sofistikerte AUV-en er utformet for enkel frakt og operasjon fra ulike typer skip. Den pakkes i kasser og er enkel å sette sammen på stedet hvor oppdraget skal utføres.

DOF Subsea utvider HUGIN-familien
Et annet selskap som nylig har bestilt nok et HUGIN AUV-system, er norske DOF Subsea AS fra Bergen. Dette vil bidra til deres voksende kapasitet innen havbunnskartlegging. Den nye farkosten kan gå ned til 3000 meters dyp og er utstyrt med en rekke sensorer som gjør den i stand til å utføre forskjellige oppgaver parallellt. Stinger-systemet for sjøsetting og ta ombord HUGIN etter endt oppdrag gjør at den kan operere fra skip med fribord på opptil 5 meter og i opptil sjø nivå 5 (*sea state 5 tilsvarer 2.5 - 4 m bølger i røff sjø), noe som gjør den svært fleksibel i bruk.

– DOF Subseas nye HUGIN er svært fleksibel. Dette gir selskapet flere bruksområder for den nye farkosten, blant annet geofysiske surveys og inspeksjon av subsea-anlegg, samt miljøinspeksjon. En annen viktig applikasjon er hurtig inspeksjon av gass og oljerørledninger. Kongsberg Maritime har utviklet og kommersialisert funksjonalitet som gjør det mulig å inspisere rørledninger både med sidesøkende sonar, multistråle-ekkolodd og høyoppløselige kamera både ved å kjøre parallelt med rørledningen og direkte over. Samtidig kan HUGIN bruke sine miljøsensorer ti å sniffe etter lekkasjer av metan og olje i vann. Den unike programvaren som gjør det mulig å kjøre HUGIN så nærme som 3 meter direkte over rørledningen er et resultat av mange års utvikling som nå er kommersialisert, sier Schmidt.

To HUGIN-farkoster bestilt av Northwest Maritime og AXA Engehnaria Submarina
Norske Northwest Maritime AS og brasilianske AXA Engehnaria Submarina har nylig fått levert to nye HUGIN AUV-systemer som er spesialkonfigurerte for inspeksjon av rørledninger. Den første farkosten fraktes i container og er skreddersydd for inspeksjonsoppdrag. Dette inkluderer et eget system for sjøsetting og ombordtaging etter endt oppdrag, såvel som programvare for etteranalyse av innhentede data. Farkosten er utstyrt med en av verdens mest avanserte sonarer som gir akustiske bilder og sjøkart med meget høy oppløsning og stillbildekamera som gir geo-refererte høyoppløste stillbilder av undersjøiske rørledninger. Den andre HUGIN-farkosten vil leveres til Northwest Maritime og AXA senere i 2014, og har samme konfigurasjon for nyttelast. Rekkevidden er 3000 meters dyp.

Om Hugin
HUGIN er den mest suksessrike selvgående undervannsfarkosten (AUV) for kartlegging som er tilgjengelig i dag på markedet. Til sammen har HUGIN kartlagt og tilbakelagt en distanse på mer enn 700 000 kilometer på havbunnen over hele verden. Farkostene kan gå ned til forskjellige dyp og har forskjellig aksjonsradius. De kan utstyres med ulike sensorer, deriblant modulære pakker som kan legges til eller fjernes for spesifikke oppdrag.

HUGIN AUV-prosjektet begynte tidlig på 1990-tallet, og det første kommersielle oppdraget ble utført i 1997. HUGIN AUV brukes i dag av kommersielle selskaper, militæret og hydrografiske organisasjoner. Utvikling og produksjon av farkosten foregår i Kongsberg Maritimes Subsea divisjon i Horten.

Katharina H. Nygaard, Marketing Manager Subsea Division, Kongsberg Maritime, katharina.nygaard@kongsberg.com

KONGSBERG (OSE-ticker: KOG) er et internasjonalt, kunnskapsbasert konsern som leverer høyteknologiske systemer og løsninger til kunder innen olje- og gassindustrien, handelsflåten, forsvar og romfart. KONGSBERG har cirka 7 500 medarbeidere i mer enn 25 land og hadde i 2013 driftsinntekter på 16,3 milliarder kroner. I 2014 fyller KONGSBERG 200 år. For å lese mer om Kongsberg Gruppens historie, vennligst besøk jubileumsnettside.