Joint Strike Missile (JSM) gjennomførte vellykket test

Joint Strike Missile (JSM) gjennomførte forrige uke en meget vellykket flytest i USA. Missilet ble sluppet fra 22,000 fot fra et amerikansk F-16 over Utah Test and Training Range og fullførte en rekke meget utfordrende flymanøvrer. Testen beviste modenheten i teknologien og missilets programvare som er spesielt utviklet for å passe innvendig i F-35s våpenrom.

- Dette er en betydelig milesten i programmet, i tillegg verifiserte testen flere kritiske kapabiliteter spesielt utviklet for JSM. Resultatene demonstrer at vi er i rute for kvalifisering av JSM, sier Harald Ånnestad, Administrerende Direktør i Kongsberg Defence Systems.

JSM er et nytt missil som utvikles i partnerskap med Raytheon for det norske Forsvaret. Missilet vil ferdigstille kvalifiseringsprogrammet i 2017 og er unik med egenskaper som lang rekkevidde, passiv søketeknologi og lav radarsignatur. JSM integreres på F-35, men kan også bæres av andre flytyper som innebærer et større markedspotensial enn bare F-35 brukere.

- Denne vellykkede flytesten bekrefter at JSM blir en optimal løsning for lang rekkevidde sjø- og landmål, sier Mike Jarrett, Direktør i Raytheon Missile Systems Air Warfare Systems.

- Raytheon og Kongsberg jobber sammen for å levere dette viktige nye missilet på tiden til kunder verden over, sier Jarrett.

Testprogrammet startet tidlig i 2015 med flere såkalte “captive carry” hvilket betyr at det henger på flyet under flygning. Programmet fortsetter i henhold til plan med økende kompleksitet gjennom 2016 og 2017 frem til endelig kvalifisering i 2017.

For ytterligere informasjon:
Pål Bratlie, Direktør, Kongsberg Defence Systems, telefon 930 57 243.

KONGSBERG (OSE-ticker: KOG) er et internasjonalt, kunnskapsbasert konsern som leverer høyteknologiske systemer og løsninger til kunder innen olje- og gassindustrien, handelsflåten, forsvar og romfart. KONGSBERG har 7 800 medarbeidere i mer enn 25 land og hadde i 2014 driftsinntekter på 16,6 milliarder kroner. For mer om KONGSBERG, besøk www.kongsberg.com eller følg oss på Twitter @kongsbergasa.

Raytheon Company, with 2014 sales of $23 billion and 61,000 employees worldwide, is a technology and innovation leader specializing in defense, civil government and cybersecurity markets throughout the world. With a history of innovation spanning 93 years, Raytheon provides state-of-the-art electronics, mission systems integration and other capabilities in the areas of sensing; effects; and command, control, communications and intelligence systems, as well as cybersecurity and a broad range of mission support services. Raytheon is headquartered in Waltham, Mass. For more about Raytheon, visit www.raytheon.com and follow us on Twitter @raytheon.