Kongsberg Gruppen signerer kontrakter for leveranse til neste generasjons europeiske værsatellitter

Kongsberg Gruppen har signert to kontrakter med en total verdi på EUR 23,6 millioner med Airbus Defence and Space for leveranse av KA-bånd antennepekemekanismer og solpaneldrivere med styringselektronikk til «MetOp Second Generation» (MetOp-SG), neste generasjon værsatellittprogram som ledes og finansieres av den europeiske romfartsorganisasjonen European Space Agency (ESA) og EUMETSAT.

- Kontrakten med Airbus Defence and Space for MetOp-SG representerer et gjennombrudd for Kongsberg Space og den nye antennepekemekanismen vår. Kongsberg Space tok et strategisk valg for mer enn fire år siden om å utvikle og kvalifisere dette produktet, og det første målet var MetOp-SG-programmet. Dette er en viktig referansekontrakt, sier Christian Hauglie-Hanssen, divisjonsdirektør Space and Surveillance i Kongsberg Gruppen.

- Støtten fra det norske Romsenteret og ESA har spilt en viktig rolle for å nå denne milepælen, sier Hauglie-Hanssen.

Antennepekemekanismen er et system som brukes for å peke en satellitts antenne mot en bakkestasjon og overføre informasjon fra satellitten til bakkestasjonen. Solpaneldriveren er et mekanisk system som fester solcellepanelene til satellitten, roterer panelene mot solen og overfører elektrisitet fra panelene til satellittens kraftsystem.

Totalt seks satellitter
MetOp-SG består av to satellittvarianter, med tre satellitter av hver variant. Programmet skal sikre kontinuitet og forbedring fra første generasjonen MetOp-satellitter som går i polare baner. Første generasjonen MetOp satelitter skal være i drift frem til tidlig på 2020-tallet, og innen den tid vil de første satellittene i MetOp-SG-programmet være utplassert for å sikre operasjonell kontinuitet i ytterligere 21 år.

MetOp-SG satellittene utvikles under ledelse av ESA, og vil bli driftet av European Organisation for the Exploitation of Meteorological Satellites (EUMETSAT), programmets sluttbruker. Airbus Defence and Space er hovedleverandør, og ansvarlig for bygging og leveranse av satellittene.

Bredt spekter av leveranser til MetOp
Kongsberg Gruppen er omfattende involvert innen flere områder av MetOp-SG-programmet, inkludert utvikling og produksjon av satellittkomponenter, back-end elektronikk for satellittenes nyttelast og nedlastning av meteorologiske data.

- Kongsberg Gruppens leveranser består av et bredt spekter av produkter, og vi er stolte av tillitten vi er gitt for både utvikling, leveranse og drift i dette programmet, sier Hauglie-Hanssen.

Christian Hauglie-Hanssen, divisjonsdirektør Kongsberg Space and Surveillance, Kongsberg Defence Systems, Tel: (+47) 920 60 043

KONGSBERG (OSE-ticker: KOG) er et internasjonalt, kunnskapsbasert konsern som leverer høyteknologiske systemer og løsninger til kunder innen olje- og gassindustrien, handelsflåten, forsvar og romfart. KONGSBERG har 7 700 medarbeidere i mer enn 25 land og hadde i 2015 driftsinntekter på 17,0 milliarder kroner. Følg oss på Twitter: @kongsbergasa.

Innholdet i denne pressemeldingen representerer ikke de offisielle synspunktene til den europeiske romfartsorganisasjonen (European Space Agency, ESA).