KONGSBERG har inngått kontrakt med Litauen for NASAMS luftvernsystem verdt 109 MEURO

KONGSBERG har i dag signert en kontrakt verdt 109 MEURO (omlag 1.000 MNOK) med Litauens Forsvarsdepartement for levering av NASAMS luftvernsystem.

Litauen annonserte 21. oktober 2016 en myndighetsavtale med Norge om anskaffelse av NASAMS komponenter; kontrakten inngått i dag med Litauens Forsvarsdepartement omfatter levering av ytterligere komponenter, trening og logistikk støtte, samt oppgradering og integrasjon av de norske myndighets leverte komponentene til et komplett NASAMS system.

- Vi er meget fornøyd med at Litauen har valgt NASAMS. NASAMS produseres av KONGSBERG og Raytheon og er det mest solgte luftvernsystemet i NATO siste årene, og er ryggraden i mange nasjoners luftvern i årtier fremover, sier Eirik Lie, Administrerende Direktør i Kongsberg Defence & Aerospace AS.

For ytterligere informasjon:
Eirik Lie, Administrerende Direktør, Kongsberg Defence & Aerospace, tel. (+47) 917 04 933.
Kyrre Lohne, Kommunikasjonssjef, Kongsberg Defence & Aerospace, tel. (+47) 920 60 081.

KONGSBERG (OSE-ticker: KOG) er et internasjonalt, kunnskapsbasert konsern som leverer høyteknologiske systemer og løsninger til kunder innen olje- og gassindustrien, handelsflåten, forsvar og romfart. KONGSBERG har 7 000 medarbeidere i mer enn 25 land og hadde i 2016 driftsinntekter på 15,8 milliarder kroner. Følg oss på Twitter: @kongsbergasa.