KONGSBERG inngår avtale med Malaysiske Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd for NSM skipsfast utstyr

KONGSBERG inngår avtale verdt 175 MNOK med Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd (BN Shipyard) i Malaysia, for NSM (Naval Strike Missile) skipsfast utstyr. BN Shipyard er ansvarlig for design, bygging og leveranse av seks (6) «Littoral Combat Ship» for den Malaysiske Marinen basert på et DCNS «Gowind» klasse. Det første skipet er planlagt levert i 2020.

KONGSBERGs leveranser inneholder skipsfast utstyr som forberedelse for bruk av NSM, dette inkluderer utskytningsramper, kabler, elektronikk og integrasjon med skipets ildledningssystem av typen SETIS fra DCNS.

- Denne avtalen med Boustead Naval Shipyard legger grunnlaget for fremtidige NSM leveranser til den Malaysiske Marinens Littoral Combat Ship og bekrefter NSMs meget sterke konkurranseevne i det internasjonale markedet. Malaysia vil bli tredje bruker av dette moderne 5.generasjon anti-overflate våpen, sier Harald Ånnestad, Administrerende Direktør i Kongsberg Defence Systems.

For ytterligere informasjon:
Harald Ånnestad, Administrerende Direktør, Kongsberg Defence Systems, telefon 920 60 087
Pål Bratlie, Direktør, Kongsberg Defence Systems, telefon 930 57 243

KONGSBERG (OSE-ticker: KOG) er et internasjonalt, kunnskapsbasert konsern som leverer høyteknologiske systemer og løsninger til kunder innen olje- og gassindustrien, handelsflåten, forsvar og romfart. KONGSBERG har cirka 7 700 medarbeidere i mere enn 25 land og hadde i 2014 driftsinntekter på 16,6 milliarder kroner.