KONGSBERG kontrakt med US Navy for å prøve NSM fra Littoral Combat Ship

Kongsberg Defence & Aerospace AS (KONGSBERG) har inngått kontrakt med US Navy for å prøveskyte KONGSBERGs Naval Strike Missile (NSM) fra Littoral Combat Ship (LCS) som en demonstrasjon under det såkalte Foreign Comparative Testing Program. Demonstrasjonen er forespurt av US Navy for å demonstrere evnen til å engasjere overflate mål på 100 nautiske mil fra et LCS skip. Prøveskytingen er planlagt i september i år fra USS Coronado, et Independence-klasse LCS.

Denne demonstrasjonen etterfølger en nylig vellykket NSM skyting fra en norsk Fridtjof Nansen klasse fregatt i flåteøvelsen “Rim of the Pacific 2014”.

- Vi er svært fornøyde med at US Navy har besluttet å evaluere NSM missilet. Denne kontrakten innebærer ingen forpliktelser utover demonstrasjonen, men er en bekreftelse på NSMs unike kapasiteter og testen gir US Navy muligheten til å studere missilet nærmere i et realistisk scenario, sier Harald Ånnestad, Administrerende Direktør Kongsberg Defence Systems.

Harald Ånnestad, Administrerende Direktør, Kongsberg Defence Systems, Mob.: 920 60 087.
Pål Bratlie, Direktør Missile Systems, Kongsberg Defence Systems, Mob : 930 57 243.

KONGSBERG (OSE-ticker: KOG) er et internasjonalt, kunnskapsbasert konsern som leverer høyteknologiske systemer og løsninger til kunder innen olje- og gassindustrien, handelsflåten, forsvar og romfart. KONGSBERG har cirka 7 500 medarbeidere i mere enn 25 land og hadde i 2013 driftsinntekter på 16,3 milliarder kroner. I 2014 fyller KONGSBERG 200 år. For å lese mer om KONGSBERGs historie, vennligst besøk vår jubileumsnettside: http://200.kongsberg.com/.