KONGSBERG leverer PROTECTOR RWS til Australia

KONGSBERG har signert en produksjonskontrakt med kjøretøysprodusenten Supacat Pty, Ltd i Australia om levering av PROTECTOR Remote Weapon Systems. Sluttbrukeren er det Australske forsvaret.

Australia var blant de første landene som PROTECTOR systemet ble eksportert til. Dette er den første kontrakten mellom kjøretøysprodusenten Supacat og Kongsberg og første gang PROTECTOR RWS blir integrert i et åpent kjøretøy.

Kontrakten har en verdi på ca. 40 millioner norske kroner, og produksjonen av PROTECTOR Dual RWS vil settes i gang umiddelbart på Kongsberg i Norge. De første leveransene ventes mot slutten av året.

Supacat er et innovativt ingeniør- og designselskap, som har lang erfaring med å produsere og støtte mobile terrengkjøretøy.

PROTECTOR Remote Weapon Station er utformet for små og middels kaliber, og kan installeres på alle typer plattformer. Det er et fullstabilisert system som er utprøvd i strid og godt egnet for globale operasjoner.

Per 2015 benyttes PROTECTOR-systemet av 17 land, og KONGSBERG er fortsatt verdens ledende leverandør av fjernstyrte våpenstasjoner.

For ytterligere informasjon:
President Espen Henriksen,
Kongsberg Protech Systems
Tlf.: +47 913 95 343

KONGSBERG (OSE-ticker: KOG) er et internasjonalt, kunnskapsbasert konsern som leverer høyteknologiske systemer og løsninger til kunder innen olje- og gassindustrien, handelsflåten, forsvar og romfart. KONGSBERG har mer enn 7700 medarbeidere i mer enn 25 land og hadde i 2014 driftsinntekter på 16,6 milliarder kroner.