Kongsberg Maritime-teknologi og tjenester valgt til ny Vest-Afrika FPSO

Kongsberg Maritime har blitt valgt til å levere en komplett elektrisk-, instrument- og telekommunikasjonsløsning, inkludert «E-house», til Yinson Production (West Africa) Pte Ltd sin FPSO «Yinson Genesis». Avtalens verdi er på om lag MNOK 200, og fartøyet forventes å være i operasjon innen 2017.

FPSO-kontrakten er tildelt av Eni Ghana Exploration and Production Limited til et konsortium bestående av Yinson Production (West Africa) Pte Ltd og Yinson Production West Africa Limited.

KONGSBERGs leveranser omfatter komplett integrasjons-engineering, elektriske systemer, «E-house» og telekommunikasjons- & overvåkningsutstyr. KONGSBERG skal også levere automatiseringsløsninger, prosesstyring, og et brann- og gassdeteksjonssystem til fartøyet.

- Pakken vi leverer til Yinson Genesis understreker vår posisjon som en viktig engineering og teknologipartner for FPSO-kunder, sier Geir Håøy, Administrerende Direktør i Kongsberg Maritime.

- Vi har utviklet en sterk portefølje for leveranser til FPSO-markedet som posisjonerer Kongsberg Maritime som en helhetlig leverandør av komplette engineering-løsninger og elektriske tjenester. I tillegg har vi den mest omfattende maritime teknologiporteføljen for offshore fartøyer og produksjonsenheter, sier Håøy.

Christina Fjellstad, Kommunikasjonsrådgiver, Kongsberg Maritime, 480 84644, christina.fjellstad@kongsberg.com.

KONGSBERG (OSE-ticker: KOG) er et internasjonalt, kunnskapsbasert konsern som leverer høyteknologiske systemer og løsninger til kunder innen olje- og gassindustrien, handelsflåten, forsvar og romfart. KONGSBERG har cirka 7 700 medarbeidere i mere enn 25 land og hadde i 2014 driftsinntekter på 16,6 milliarder kroner.