KONGSBERG og Boeing tester integrasjon av Joint Strike Missile (JSM) på F/A-18 Super Hornet

Kongsberg Defence Systems (KONGSBERG) har nylig gjennomført en såkalt fit-check av Joint Strike Missile (JSM) på en F/A-18F Super Hornet ved Boeings fabrikk ved St. Louis. Testen ble vellykket gjennomført for å sikre at missilet passer til flyets eksterne fester. Testen bringer JSM et steg nærmere Super Hornet kompatibilitet.

- JSM er et 5.generasjons langtrekkende presisjonsvåpen med lav radarsignatur (“stealth”) mot sjø- og landmål. Boeings F-18E/F multi-rolle kampfly er et av markedets mest kapable og internasjonale salgssuksess. KONGSBERG er meget stolt av å jobbe med Boeing å tilby JSM kapabilitet på F-18. Fit-check på F/A-18 bekrefter igjen JSMs evne til å være kompatibel med eksisterende flåte av kampfly og representerer en mulighet på kort sikt mot avanserte trusler, sier Harald Ånnestad, Administrerende Direktør i Kongsberg Defence Systems.

KONGSBERG og Boeing planlegger vind-tunnel tester for Super Hornet Block II tidlig neste år.

For ytterligere informasjon kontakt:
Harald Ånnestad, Administrerende Direktør, Kongsberg Defence Systems, mobil 920 60 087
Pål Bratlie, Divisjonsdirektør, Kongsberg Defence Systems, mobil 930 57 243

Kongsberg Gruppen (OSE-ticker: KOG) er et internasjonalt, kunnskapsbasert konsern som leverer høyteknologiske systemer og løsninger til kunder innen olje- og gassindustrien, handelsflåten, forsvar og romfart. KONGSBERG har cirka 7 400 medarbeidere i mere enn 25 land og hadde i 2012 driftsinntekter på 15,7 milliarder kroner.