KONGSBERG signerer avtale om oppgradering av PROTEUS-simulator

Kongsberg Defence & Aerospace AS (KONGSBERG) har signert en kontrakt med Forsvarets Logistikk Organisasjon (FLO) om oppgradering av Sjøforsvarets PROTEUS simulatorer levert av KONGSBERG.

Kontrakten omfatter nytt felles simulatorrammeverk for Sjøforsvarets KONGSBERG-leverte simulatorer, ny visuell simulering, generelt HLA Evolved grensesnitt for fremtidig deltagelse i nettbaserte felles øvelser og en ny kartsentrert Instruktørstasjon.

Kontrakten har en verdi på 49.2 millioner kroner og vil bli levert til Sjøforsvarets treningssenter KNM Tordenskjold på marinebasen Haakonsvern i 2016.

- Denne kontrakten er et resultat av KONGSBERGs lange og gode samarbeid med Forsvaret. FLOs beslutning om å oppgradere og forbedre Sjøforsvaret sine PROTEUS-baserte simulatorer styrker vår posisjon som leverandør av simulatorsystemer, og er i denne sammenheng en svært viktig referanse for KONGSBERG, sier Leiv Inge Steig, Divisjonsdirektør Sjøforsvarssystemer.

I 2014 fyller KONGSBERG 200 år. For å lese mer om Kongsberg Gruppens historie, vennligst besøk vår jubileumsnettside .

Leiv Inge Steig, Divisjonsdirektør Sjøforsvarssystemer, Kongsberg Defence Systems, 920 60 111.

KONGSBERG (OSE-ticker: KOG) er et internasjonalt, kunnskapsbasert konsern som leverer høyteknologiske systemer og løsninger til kunder innen olje- og gassindustrien, handelsflåten, forsvar og romfart. KONGSBERG har cirka 7 500 medarbeidere i mere enn 25 land og hadde i 2013 driftsinntekter på 16,323 milliarder kroner.

Om oss

Kongsberg Gruppen (KONGSBERG) er et multinasjonalt, kunnskapsbasert konsern med over 6000 ansatte i mer enn 25 land. Konsernet leverer høyteknologiske systemer til krevende kunder innen olje- og gassproduksjon offshore, handelsflåten, forsvar og romfart. Kongsberg Gruppen er notert på Oslo Børs (Ticker: KOG), og hadde driftsinntekter på 15,5 milliarder kroner i 2010.