KONGSBERG valgt som engineering- og teknologileverandør til nytt Petrofac Derrick rørleggingsfartøy

KONGSBERG har blitt valgt som leverandør og integrator av alle elektriske systemer, telekom og integrerte kontrollsystemer til Petrofacs nye JSD 6000 dypvanns rørleggingsfartøy. Kontrakten har en verdi på over 230 millioner og er en av de mest omfattende Full Picture-kontraktene for Kongsberg Maritime noensinne.

Fartøyet skal bygges på Shanghai Zhenhua Heavy Industry Co., Ltd (ZPMC) verft i Kina for Petrofac UK. Kontrakten er tildelt av ZPMC til Kongsberg Maritime Engineering (KME), et heleid datterselskap av Kongsberg Maritime.

Den totale kontrakten inkluderer leveranse og integrasjon av elektriske systemer, telekom og integrerte kontrollsystemer, prosjektledelse, interface management og engineering-tjenester i alle faser. I til dette kommer et betydelig omfang av teknologi slik som generatorer, strømtavler, automasjon, navigasjon og DP-systemer, radio- og satellittkommunikasjon, nettverk og underholdning om bord, sikkerhetsteknologi og overvåkningssystemer slik som avansert overvåkning av helikopterdekk.

- Denne kontrakten er en milepæl for Kongsberg Maritime Engineering, og en av de mest omfattende Full Picture-kontraktene Kongsberg Maritime har vunnet, sier Geir Håøy, administrerende direktør hos Kongsberg Maritime.

- Vår fremgangsmåte om å handle som enkeltleverandør i alle aspekter av maritim fartøysteknologi, kombinert med vår nærhet til kunden i alle de største skipsbyggerregionene, posisjonerer oss som en naturlig partner for store integrerte prosjekter. Vi er stolte over å ha blitt valgt til å spille en viktig rolle i utviklingen av Petrofac UK sin nye enhet.

Bilde: Geir Håøy.

Geir Håøy, President, Kongsberg Maritime, (+47) 958 85 414, geir.haoy@km.kongsberg.com.

Kongsberg Gruppen
(OSE-ticker: KOG) er et internasjonalt, kunnskapsbasert konsern som leverer høyteknologiske systemer og løsninger til kunder innen olje- og gassindustrien, handelsflåten, forsvar og romfart. KONGSBERG har cirka 7 400 medarbeidere i mere enn 25 land og hadde i 2012 driftsinntekter på 15,7 milliarder kroner.

Denne opplysningen er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven §5-12.