KONGSBERG vinner neste fase av CROWS-programmet

KONGSBERG har vunnet en rammekontrakt med U.S. Army for produksjon, system support, og teknisk støtte for våpenstyringssystemet M153 CROWS (Common Remotely Weapon Stations).

). Rammeavtalen, som ble vunnet i åpen konkurranse, har en verdi inntil USD 970 millioner over fem år. KONGSBERG har mottatt den første bestillingen innenfor rammeavtalen. Denne er på USD 9,1 millioner. Det totale omfanget av avtalen vil avhenge av fremtidig behov og årlige bevilgninger. KONGSBERG har levert CROWS våpenstyringssystemer til det amerikanske forsvaret siden 2007.

“KONGSBERG er svært stolte over å ha blitt valgt som leverandør til den neste fasen i CROWS-programmet. Vi har produsert og levert PROTECTOR våpenstyringssystemer i mer enn 10 år, og denne kontrakten gjenspeiler det amerikanske forsvarets tillit til KONGSBERG, og vår evne til å levere internasjonalt konkurransedyktige høykvalitetsløsninger”, sier konsernsjef i Kongsberg Gruppen, Walter Qvam.

"Denne kontrakten er et resultat av langsiktig innsats og innovative løsninger som møter kundenes høye krav til kvalitet og effektivitet,” sier Egil Haugsdal, adm.dir i Kongsberg Protech Systems. “Vi ser frem til å videreføre det gode samarbeidet vi har med det amerikanske forsvaret, og å fortsatt levere avanserte systemer som imøtekommer kundens behov, både nå og i fremtiden.”

M153 CROWS er det mest brukte våpenstyringssystemet i det amerikanske forsvaret. Flere enn 10 000 systemer er allerede levert gjennom tidligere CROWS kontrakter, og KONGSBERG leverer i tillegg systemer til 16 andre land.

“Dette er en svært viktig kontrakt, og å vinne i dagens tøffe marked bekrefter KONGSBERGs verdensledende posisjon i markedet for fjernstyrte våpenstyringssystemer,” fortsetter Egil Haugsdal.

For ytterligere informasjon:

Egil Haugsdal
President, Kongsberg Protech Systems
Ph: +47 920 60 027
e-mail: egil.haugsdal@kongsberg.com

Ronny Lie
VP Corporate Communication, Kongsberg Gruppen ASA
ph: +47 916 10 798
e-mail: ronny.lie@kongsberg.com

Kongsberg Gruppen (OSE-ticker: KOG) er et internasjonalt, kunnskapsbasert konsern som leverer

høyteknologiske systemer og løsninger til kunder innen olje- og gassindustrien, handelsflåten, forsvar og romfart. KONGSBERG har ca 6 700 medarbeidere i mer enn 25 land og hadde i 2011 driftsinntekter på 15,1 milliarder kroner.

Denne opplysningen er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven§5-12.