KONGSBERGs NSM Naval Strike Missile demonstrerer land-måls kapabilitet

KONGSBERG har gjennomført det til nå første test skudd med NSM (Naval Strike Missile) mot et land-mål. Denne demonstrasjonen er en milesten i KONGSBERGs missil-virksomhet og utvider bruksområdet fra sjø-mål til å inkludere presisjonsengasjement mot land-mål.

Missilet ble avfyrt fra en land-basert mobil utskytningsplatform som er del av polske marine`s kystartilleri. Missilet gjennomførte en taktisk flygning over 150km, før det med høy presisjon traff det spesifiserte land-målet.

”Testen bekrefter allsidigheten og posisjonerer NSM som det klart beste valget for langtrekkende presisjonsvåpen”, sier Harald Ånnestad, Konserndirektør i Kongsberg Defence Systems.

NSM er i serieproduksjon for den norske marine`s Fridtjof Nansen klasse fregatter og Skjold klasse kyst korvetter, og den polske marine`s kystartilleri. Leveransene vil finne sted i perioden 2011 – 2014.

NSM er idag det eneste 5.generasjons langtrekkende presisjonsvåpen. Missilet kombinerer enestående penetreringsevne basert på lav radarsignatur, ”sea skiming” og unike manøvreringsegenskaper.

”Vi kan idag levere kapabiliteter som andre konsepter planlegger i 2030. I tillegg har NSM spesielle egenskaper i kystnære-sjøområder med en avansert søker for mål-gjennkjenning”, sier Harald Ånnestad.

KONGSBERG markedsfører idag Penguin for marine helikoptere, NSM for skip og land-baserte kjøretøy, og JSM (Joint Strike Missile) for F-35.

For mer informasjon, kontakt:
Harald Ånnestad, Konserndirektør, Kongsberg Defence Systems, Mob: 920 60 087
Pål Bratlie, Direktør, Kongsberg Defence Systems, Mob: 930 57 243

Kongsberg Gruppen (OSE-ticker: KOG) er et internasjonalt, kunnskapsbasert konsern som leverer høyteknologiske systemer og løsninger til kunder innen olje- og gassindustrien, handelsflåten, forsvar og romfart. I 2010 hadde konsernet driftsinntekter på 15,5 milliarder kroner, og hadde 5 681 medarbeidere i mer enn 25 land.