Kontrakt med BAE Systems verdt 388 MNOK

KONGSBERG har fått kontrakt med BAE Systems for leveranser til den norske Hæren verdt 388 MNOK.

KONGSBERG har inngått kontrakt med BAE Systems for leveranser av kampsystem for militære kjøretøy.

BAE Systems, Sverige, er hovedleverandør til den norske Hærens oppgraderingsprogram av CV90 Stormpanservogn. KONGSBERG leder et norsk team bestående av KONGSBERG, Thales Norge og Vinghøg. KONGSBERG skal levere Integrated Combat Solution til CV90. Integrated Combat Solution er et system basert på åpne standarder for tilknytning og integrasjon av sensorer, våpen, kommunikasjonsnettverk og sikkerhetssystemer. Systemet øker mannskapenes situasjonsforståelse og evne til å operere hurtig og effektivt.

-       Vi er meget stolte over å bli valgt som systemintegrator og partner av en ny, moderne og fremtidsrettet nettverksbasert løsning for kjøretøy, sier Eirik Lie, direktør i Kongsberg Defence Systems.

-       Integrated Combat Solution fra KONGSBERG passer meget godt inn i digitalisering av Hæren og videre utvikling av Hærens kampsystemer, fortsetter han.

Hærens oppgraderingsprogram av CV90 inkluderer også installasjon av nye kapasiteter som fjernstyrte våpenstasjoner (RWS). Disse skal leveres gjennom kontrakten PROTECTOR ”Nordic”, børsmeldt 21. desember 2011.

For ytterligere opplysninger:

Eirik Lie, Direktør, Kongsberg Defence Systems, mobil 917 04 933.

Kongsberg Gruppen (OSE-ticker: KOG) er et internasjonalt, kunnskapsbasert konsern som leverer

høyteknologiske systemer og løsninger til kunder innen olje- og gassindustrien, handelsflåten, forsvar og romfart. KONGSBERG har ca 6 700 medarbeidere i mer enn 25 land og hadde i 2011 driftsinntekter på 15,1 milliarder kroner.

Denne opplysningen er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven§5-12.