Ny administrerende direktør i Kongsberg Maritime

Egil Haugsdal etterfølger Geir Håøy som administrerende direktør i Kongsberg Maritime. Haugsdal har lang ledererfaring fra Kongsberg Gruppen, og leder i dag Kongsberg Oil & Gas Technologies. Han har tidligere vært konserndirektør for forretningsutvikling og administrerende direktør for Kongsberg Protech Systems.

- Jeg er glad for den tilliten jeg har fått. Etter sju år som medlem av Kongsberg Gruppens konsernledelse kjenner jeg virksomheten og strategien godt. Kongsberg Maritime er et solid selskap med ledende internasjonale posisjoner, og jeg ser frem til å utvikle selskapet videre sammen med dyktige medarbeidere i Norge og internasjonalt, sier Egil Haugsdal.

- Jeg er glad for å kunne overlate rollen som administrerende direktør i Kongsberg Maritime til Egil Haugsdal. Etter mange års samarbeid i konsernets ledergruppe har jeg utviklet stor respekt for Egils kapasitet og erfaring. Egil kan vise til gode resultater og kjenner Kongsberg Maritime godt, sier Geir Håøy, nåværende administrerende direktør i Kongsberg Maritime.

- Egil har hatt en nøkkelrolle i restruktureringen av konsernets olje og gassvirksomheter, og jeg er svært tilfreds med at han nå påtar seg ansvaret med å lede Kongsberg Gruppens største forretningsområde, Kongsberg Maritime. Vi går inn i en periode som kjennetegnes av både store muligheter men også utfordrende markedsforhold. Egil kjenner Kongsberg Gruppen og våre industrier svært godt, og jeg er trygg på at han med mer enn 30 års industriell erfaring, de siste 20 årene fra Kongsberg Gruppen, er rett person til å lede Kongsberg Maritime videre, sier konsernsjef i Kongsberg Gruppen, Walter Qvam.

Egil Haugsdal vil etter en kort overlappingsperiode med Geir Håøy tiltre som leder for Kongsberg Maritime snarest. Håøy vil som tidligere annonsert tiltre som ny konsernsjef for Kongsberg Gruppen i juni 2016.

Ronny Lie, kommunikasjonsdirektør, Kongsberg Gruppen, Tel: +47 916 10 798.

KONGSBERG (OSE-ticker: KOG) er et internasjonalt, kunnskapsbasert konsern som leverer høyteknologiske systemer og løsninger til kunder innen olje- og gassindustrien, handelsflåten, forsvar og romfart. KONGSBERG har 7 700 medarbeidere i mer enn 25 land og hadde i 2015 driftsinntekter på 17,0 milliarder kroner. Følg oss på Twitter: @kongsbergasa.