Rekordhøy ordrereserve

Sterk ordreinngang i andre kvartal gir rekordhøy ordrereserve på over NOK 21 milliarder for KONGSBERG.

KONGSBERG rapporterer driftsinntekter i andre kvartal 2014 på NOK 4.263 millioner (NOK 4.097 millioner). EBITDA er på NOK 455 millioner (NOK 513 millioner), som gir en EBITDA-margin på 10,7 prosent (12,5 prosent). Totalt har konsernet høy ordreinngang også i andre kvartal med NOK 5.714 millioner (NOK 3.773 millioner) tilsvarende en book/bill på 1,34.

Sterk ordreinngang
Kongsberg Maritime vant i andre kvartal nye ordre til en verdi av NOK 2.594 millioner (NOK 2.431 millioner), og Kongsberg Defence Systems fulgte opp den rekordhøye ordreinngangen fra første kvartal med en ordreinngang i andre kvartal på NOK 2.019 millioner (NOK 651 millioner). For Kongsberg Protech Systems var ordreinngangen i andre kvartal på NOK 899 millioner (NOK 438 millioner), noe som er den nest høyeste ordreinngangen i løpet av ett kvartal siden 2011.

- Vi er godt fornøyd med den sterke ordreinngangen i konsernets andre kvartal. Vår maritime virksomhet fortsetter sin meget solide utvikling samtidig som forsvarsvirksomheten økte sin ordrereserve også i dette kvartalet, sier konsernsjef Walter Qvam.

- Kongsberg Maritime har etablert en meget sterk posisjon innen sine markedssegmenter. Dette har resultert i betydelige kontrakter også i andre kvartal. Kongsberg Maritime har blant annet vunnet leveranse av sikkerhets- og automasjonssystemer til Statoils fire plattformer på Johan Sverdrup-feltet, og har god ordreinngang fra verft i Asia. På forsvarssiden har Kongsberg Defence Systems inngått avtale om trinn III utviklingskontrakt for Joint Strike Missile, mens Kongsberg Protech Systems har vunnet ordre på leveranser av nye våpenstasjoner så vel som oppgradering og vedlikehold av tidligere leverte systemer innen CROWS lll-programmet, sier Qvam.

- Når det gjelder Kongsberg Oil and Gas Technologies medførte frafall og utsettelser av prosjekter i begynnelsen av året at vi iverksatte omstillingstiltak for å møte et lavere oppdragsvolum enn forventet. Denne situasjonen påvirker resultatet negativt også i andre kvartal. Vi forventer at tiltakene vil medføre forbedring for andre halvår, sier Qvam.

For å lese KONGSBERGs fullstendige rapport for andre kvartal, vennligst besøk www.kongsberg.com.

Ronny Lie, Kommunikasjonsdirektør, Kongsberg Gruppen, 916 10 798, ronny.lie@kongsberg.com
Jan Erik Hoff, Direktør IR & Rapportering, Kongsberg Gruppen, 991 11 916, jan.erik.hoff@kongsberg.com

KONGSBERG (OSE-ticker: KOG) er et internasjonalt, kunnskapsbasert konsern som leverer høyteknologiske systemer og løsninger til kunder innen olje- og gassindustrien, handelsflåten, forsvar og romfart. KONGSBERG har cirka 7 500 medarbeidere i mere enn 25 land og hadde i 2013 driftsinntekter på 16,3 milliarder kroner. I 2014 fyller KONGSBERG 200 år. For å lese mer om KONGSBERGs historie, vennligst besøk vår jubileumsnettside.