Rekordmange sommerstudenter til Kongsberg Gruppen

Til årets sommerjobber mottok Kongsberg Gruppen1350 søknader. Dermed var det rekordhard kamp om de 150 sommerstudentjobbene i teknologikonsernets jubileumsår.

- Vi merker en økende interesse for å jobbe gjennom sommeren med studierelevante oppgaver. Vi har i år økt til 150 plasser, det er rekordmange sommerstudenter for Kongsberg Gruppen, sier konsernsjef i Kongsberg Gruppen, Walter Qvam.

«Nasjonal teknologidugnad»
For Kongsberg Gruppen er sommerstudenter et viktig tiltak for rekruttering. Samtidig er den ferske kunnskapen studentene tar med seg inn i reelle teknologiutfordringer viktig for selskapet. Alt studentene jobber med er reelle oppgaver som enten er en del av en programutvikling, eller skal bli til et bestemt produkt eller en tjeneste. Sommerjobbene er også et viktig tiltak i den nasjonale teknologidugnaden, særlig rettet mot å redusere frafallsprosenten ved de første studieårene ved teknologifagene.

- Dette er en viktig del av vårt samfunnsansvar samtidig som det er viktig for både rekruttering og produktutvikling for oss. Vi vil være med å bidra til at flere ingeniørspirer får oppleve hvordan teorien anvendes i praksis. Det gir også motivasjon til å stå på gjennom studiene. Vi skal være med og sørge for at basen av talenter økes, det er viktig for oss og det er viktig for teknologidugnaden, sier Qvam og viser til fordelingen av studentmassen som har fått sommerjobb i selskapet.

- Vi rekrutterer både de ferskeste studentene som akkurat har fullført sitt første studieår, og de som er helt på tampen av et femårig studieløp. Det er viktig å ha en god balanse av både bachelor- og masterkandidater, både blant sommerstudentene og blant våre ansatte.

Fra havbunn til romfart
Sommerjobbene studentene kan søke på er innen alle konsernets fagområder og er innen teknologi som strekker seg fra under havbunnen og ut i rommet. I tillegg har Kongsberg Defence Systems sommerprogrammet Local Hawk, mens Kongsberg Maritime tilbyr sommerprogrammet Zeppaloon. Hele 364 studenter søkte på de 23 plassene i Local Hawk, mens 171 søkte på de seks plassene på Zeppaloon-programmet.

- De to sommerprogrammene Local Hawk og Zeppaloon er veldig populære og gode eksempler på teknologien man kan få jobbe med i Kongsberg Gruppen. Her får studentene jobbe med et prosjekt fra start til mål, med reelle teknologiutfordringer hvor de får veiledning fra erfarne ingeniører og jobbe i moderne fasiliteter, forteller Qvam.

Johannes Dobson, kommunikasjonsansvarlig, Kongsberg Gruppen, 906 77 262, johannes.dobson@kongsberg.com.

KONGSBERG (OSE-ticker: KOG) er et internasjonalt, kunnskapsbasert konsern som leverer høyteknologiske systemer og løsninger til kunder innen olje- og gassindustrien, handelsflåten, forsvar og romfart. KONGSBERG har cirka 7 500 medarbeidere i mere enn 25 land og hadde i 2013 driftsinntekter på 16,323 milliarder kroner. I 2014 fyller KONGSBERG 200 år. For å lese mer om Kongsberg Gruppens historie, vennligst besøk vår jubileumsnettside.