Satelittkontrakt på 41 millioner dollar

Kongsberg Satellite Services (KSAT) har inngått en kontraktsforlengelse om leveranser av tjenester til det amerikanske satellittprogrammet JPSS (The Joint Polar Satellite System). Satellittene i JPSS programmet skal levere data til den amerikanske værmeldingstjenesten og drives av NOAA. JPSS-satellittene er den nyeste generasjonen av amerikanske miljøovervåkingssatellitter i polare baner og de er designet for å overvåke globale miljøforhold og samle og distribuere data knyttet til vær, atmosfære, hav og land. Kontrakten er en forlengelse gjeldende fra 1. oktober 2016 til 30. september 2022, og har en verdi på omkring 41 MUSD.

KSAT skal levere bakkestasjonstjenester fra selskapets stasjon på Svalbard. Satellittene vil bli kontrollert fra Tromsø Network Operation Center (TNOC) som er lokalisert ved selskapets hovedkontor i Tromsø. Kontrakten styrker selskapets posisjon som verdens ledende leverandør av tjenester knyttet til mottatt av data fra og kontroll av satellitter i polare baner.

For ytterligere opplysninger, vennligst kontakt:
Administrerende Direktør Rolf Skatteboe, KSAT, mobiltelefon: +47 91198985.

KSAT er kommersielt satellittsenter og eies 50 % av Kongsberg Gruppen (KONGSBERG) og 50 % av Nærings og fiskeridepartementet gjennom selskapet Space Norway AS. KSAT er lokalisert med hovedkontor i Tromsø og bakkestasjoner i Tromsø, Svalbard, Grimstad, Dubai, Sør Afrika, Singapore, Mauritius og Antarctica. KSAT har ideell lokalisering for TT&C (Telemetri, Tracking & Control), støtte til oppskytning av satellitter, mottak av data og nær sanntid jordobservasjonstjenester.

Kongsberg Gruppen (OSE-ticker: KOG) er et internasjonalt, kunnskapsbasert konsern som leverer høyteknologiske systemer og løsninger til kunder innen olje- og gassindustrien, handelsflåten, forsvar og romfart. KONGSBERG har cirka 7 500 medarbeidere i mere enn 25 land og hadde i 2013 driftsinntekter på 16,3 milliarder kroner.