Selger Kongsberg Evotec for å imøtekomme myndighetskrav

Kongsberg Gruppen har som følge av kjøpet av Rolls-Royce Commercial Marine inngått avtale om salg av Kongsberg Evotec til investeringsselskapet Rome AS. Salget er gjort for å innfri myndighetskrav om å sikre opprettholdelse av konkurransen i markedet for dekksutstyr til seismikkfartøy.

I juli 2018 annonserte Kongsberg Gruppen oppkjøpet av den globalt ledende leverandøren av maritime teknologiprodukter Rolls-Royce Commercial Marine. Evotec selges for å sikre myndighetsgodkjenning av oppkjøpet av Rolls-Royce Commercial Marine som har en enhet som dekker Evotecs markedsområde.

Partene er enige om å ikke offentliggjøre prisen på transaksjonen. Formell overtagelse er 21. januar 2019.

Ronny Lie, Kommunikasjonsdirektør, Kongsberg Gruppen ASA, Tel.: 916 10 798.

KONGSBERG (OSE-ticker: KOG) er et internasjonalt, kunnskapsbasert konsern som leverer høyteknologiske systemer og løsninger til kunder innen olje- og gassindustrien, handelsflåten, forsvar og romfart. KONGSBERG har 7 000 medarbeidere i mer enn 25 land og hadde i 2017 driftsinntekter på 14,5 milliarder kroner. Følg oss på Twitter: @kongsbergasa.