Kraft Foods utvider sine mål for bærekraftig utvikling og satser også på råvarer

- Alle europeiske kaffevaremerker kommer til 100 % å bli basert på kaffebønner som er dyrket på en bærekraftig måte
- Verdens største kjøperen av Fairtrade og Rainforest Alliance-sertifiserte kakao
- Det innføres nye mål for ”Landbruksråvarer” og ”Transport”

OSLO 12 mai, 2011 – Kraft Foods (NYSE: KFT), som i de nordiske landene eier varumærkene Freia, Kvikk Lunsj, Regia, Stimorol, Ritz och Philadelphia, offentliggjorde i dag sine oppgraderte mål for bærekraftig utvikling under henvisning til de fremstegene som allerede er oppnådd innenfor sine fokusområder. Selskapets nye mål, som nå også inkluderer Cadbury- og LU-virksomhetene  som ble kjøpt 2007, bygger på de fremskrittene som allerede er oppnådd innenfor reduksjon i energiforbruk, vann og emballasje samt avfall og utslipp av klimagasser.

For perioden 2010-2015 har Kraft Foods lagt til transport og råvarer fra landbruket til de sine målbare mål. Det innebærer for eksempel at innen 2015 kommer alle selskapets kaffevaremerker til 100 % å være basert på kaffebønner som er dyrket på en bærekraftig måte.

“Vi bygger videre på den suksessen vi hittil har hatt”, sier Krister Zackari som er administrerende direktør for Kraft Foods Norden.  “Vi lærer, forbedrer og ser utenfor våre fire vegger for å finne muligheter. Våre nye mål vil hjelpe oss til å oppnå mer.”

Hever listen med nye mål for bærekraftig utvikling
Med utgangspunkt i 2010, planlegger Kraft Foods ved utgangen av 2015 til å[1]:

• Øke andelen bærekraftig dyrkede råvarer[2] fra landbruket med 25 prosent
  • Redusere energiforbruket i fabrikkene med 15 prosent
  • Redusere energirelaterte karbondioksidutslipp i fabrikkene med 15 prosent
  • Redusere vannforbruket i fabrikkene med 15 prosent
  • Redusere mengden avfall i fabrikkene med 15 prosent
  • Redusere emballasjemengden med 50 000 tonn
  • Redusere transportstrekningene med 80 millioner kilometer

Som en av verdens største innkjøpere av kakao, kaffe og cashew-nötter, kan Kraft Foods ha en positiv innvirkning på den langsiktige utviklingen for disse råvarene.  Selskapet vil oppnå målene innenfor landbruk gjennom sertifisering av tredjepart såsom Fairtrade, Rainforest Alliance og 4C (Common Code for the Coffee Community). Sertifiseringene omfatter de tre områdene for bærekraftig utvikling – sosiale, økonomiske og miljømessige aspekter – ved at de setter opp normer som dyrkerne må oppfylle for å få rett til å ta høyere pris for sine avlinger.

“Vår satsning på kaffe er et godt eksempel på hvordan vi gjør bærekraftig utvikling til en intergrert del av vår virksomhet, ” sier Krister Zackari. ”Våre kunder og forbrukere bryr seg om fordelene sertifisering gir. Det er bra for vår virksomhet, og fører til at vi har en positiv innvirkning på hele verdikjeden fra jord til bord.”

I 2010 kjøpte selskapet inn nesten 50 000 tonn kaffe som var sertifisert av Rainforest Alliance hvorav mer enn halvparten gikk til vår europeiske kaffevirsomhet; ca  11 000 tonn Rainforest Allinance-sertifisert kakao, ca 19 000 ton Fairtrade-kakao, og ca 24 000 tonn Fairtrade-sukker.

Stor fremgang siden 2005
Kraft Foods har allerede gjort store fremskritt globalt når det gjelder å redusere energiforbruket, CO2-utslipp, vannforbruk, avfallsmengde, forbruk av emballasje og transport. Fra 2005 til 2010 er[3]:

• Energiforbruket redusert med 16 prosent
  • CO2-utslippet redusert med 18 prosent
  • Vannforbruket har gått ned 30 prosent
  • Avfallsmengden er minsket med  42 prosent
  • Emballasjemengden er redusert med 100 000 tonn
  • 16 millioner kilometer i redusert transport

”I sjokoladefabrikken vår på Rodeløkka har bærekraftig utvikling har vært på agendaen i mange år”, sier Krister Zackari. ”Et eksempel på det er at vi har økt bruken av fornybar energi i forbindelse med overgang til fjernvarme. Vi oppnådde også en stor reduksjon i energiforbruket da vi effektivisterte fabrikken ved å samle all produksjonen i en bygning. Det reduserte energibehovet med 25 %. Arbeidet fortsetter hele tiden. I dag jobber vi med å bytte til nye, og mer effektive kjølekompressorer, og om kort tid innstallerer vi et nytt vaskeanlegg for former og kasser som krever mindre energi, vann og oppvaskmiddel.”

For mer informasjon om Kraft Foods satsning på bærekraftig utvikling rundt om i verden, klikk på lenken  http://www.kraftfoodscompany.com/MediaCenter/country-press-releases/us/2011/Pages/multi_media_05112011.aspx. Der finner du en video fra et besøk med Fairtrade til kakaogårder i Ghana, et faktablad med suksesshistorier og høyoppløselige bilder som kan lastes ned.  Se også opp for selskapets oppdaterde Responsibility Report som vil bli publisert på internett i slutten av mai.

[1] Målt mot total produksjon
[2] “Bærekraftig dyrket” defineres som  tredjepartssertifisert eller verifisert
[3] Målt mot total produksjon

Anders Carne
acarne@kraftfoods.com

Kraft Foods bygger et kraftfullt, globalt selskap med fokus på snacking og med en uslåelig porteflje av varemerker folk er glade i. Med en årlig omsettning på ca 49 milliarder dollar er vi verdens nest største næringsmiddelselskap. Vi lager velsmakende produkter til millioner av forbrukere i omlag 170 land.

I Norden er vi ledende innen sjokolade, kaffe, ferskost og sjokoladedrikk. I vår produktportefølje har vi velkjente merkevarer som Freia, Daim, Kvikk Lunsj, Kong Haakon, V6, Stimorol, Regia, Philadelphia, O'boy, Oreo og Ritz.

Kraft Foods (
www.kraftfoodscompany.com, NYSE: KFT) er medlem av Dow Jones Industrial Average, Standard & Poor's 500, Dow Jones Sustainability Index og Ethibel Sustainability Index.

Kraft Foods i Norden har ca. 1700 ansatte. I Norge finnes vi i Oslo. Les mer på vår webside www.kraftfoodsnordic.com. Kraft Foods Norge, Johan Throne Holsts plass 1, P.O. Box 6658 Rodeløkka, 0502, Oslo. Tlf: +47 22 04 40 22  Fax +47 22 04 40 92