Lohengrin 100 år I DAG!

Det elegante designet på Lohengrin er tegnet av Henrik Bull, arkitekten bak Nationaltheatret. Sjokoladen ble tegnet til premieren av Wagner-operaen Lohengrin som fant sted i desember 1911.

OSLO, Norge – 7. desember 2011

I 1911 fikk A/S Freia enerett til salg av sjokolade på Nationaltheatret. Kanskje var det gleden over denne gullkantede avtalen som gjorde at Freia engasjerte arkitekten bak Nationaltheatret, Henrik Bull, til å tegne en sjokolade. Sjokoladen skulle markere Nationaltheatrets første oppsetning av Wagner-operaen Lohengrin, et navn som også ble navnet på selve sjokoladen. Premieren fant sted i desember 1911. Lohengrin-designet er en blanding av jugendstil og norsk dragestil. Sjokoladen har fått status som medalje blant medlemmene i Norske Arkitekters Landsforbund, og i 2009 fikk

Lohengrin status som kulturminne. Også blant det sjokoladespisende publikum har Lohengrin en tilhengerskare, og salget holder seg stabilt på tross av at Lohengrin ikke har vært å finne på reklameplakatene på mange tiår. ” Lohengrin er en Freia-klassiker som vi er meget stolte av , sier produktansvarlig Anette Bjerke Kolderup. ” Den er et eksempel på at god design og god smak har en tiltrekningskraft på tvers av motetrender - og på tvers av tid ”.

”Dagen feires stille og rolig med gode venner og familie” sier Kristian Hvilen, Kommunikasjonssjef Kraft Foods Norge

Kristian Hvilen, Kommunikasjonssjef

khvilen@kraftfoods.com

Om Kraft Foods

Kraft Foods bygger et kraftfullt, globalt selskap med fokus på snacking og med en uslåelig porteflje av varemerker folk er glade i. Med en årlig omsettning på ca 49 milliarder dollar er vi verdens nest største næringsmiddelselskap. Vi lager velsmakende produkter til millioner av forbrukere i omlag 170 land.

I Norden er vi ledende innen sjokolade, kaffe, ferskost og sjokoladedrikk. I vår produktportefølje har vi velkjente merkevarer som Freia, Daim, Kvikk Lunsj, Kong Haakon, V6, Stimorol, Regia, Philadelphia, O'boy, Oreo og Ritz.

Kraft Foods (
www.kraftfoodscompany.com , NYSE: KFT) er medlem av Dow Jones Industrial Average, Standard & Poor's 500, Dow Jones Sustainability Index og Ethibel Sustainability Index.

Kraft Foods i Norden har ca. 1600 ansatte. I Norge finnes vi i Oslo.

Les mer på vår webside www.kraftfoodsnordic.com . Kraft Foods Norge, Johan Throne Holsts plass 1, P.O. Box 6658 Rodeløkka, 0502, Oslo

Tlf: 47 22 04 40 22  Fax 47 22 04 40 92

Sitater

Lohengrin er en Freia-klassiker som vi er meget stolte av”, sier produktansvarlig Anette Bjerke Kolderup. ”Den er et eksempel på at god design og god smak har en tiltrekningskraft på tvers av motetrender - og på tvers av tid.
Anette Bjerke Kolderup