Lindex feirer forfatteren og kunsteren Tove Jansson med en unik Mummi-kolleksjon

I år ville den velkjente forfatteren og kunstneren, Tove Jansson, ha fyllt 100 år. Dette vil Lindex markere ved å lansere en unik Mummi-kolleksjon der 10% av omsetningen går til UNICEFs verdensomfattende arbeid med å fremme barns muligheter til å lære og lese og skrive.

“Ved å ha spennende samarbeider med andre designere eller organisasjoner, kan Lindex være med å skape bedre forutsetninger for våre medmennesker. Det føles helt klart ekstra godt at det er barna som er i fokus, ettersom barn er en stor del av vår hverdag både privat og i jobbsammenheng”, sier Ingvar Larsson, Design- og innkjøpsdirektør i Lindex.

Lindex har også tidligere hatt Mummi-motiver i sin design, men i år er det utviklet en unik kolleksjon med mange nye print og produkter.

”Jeg har jobbet med nye materialer og kvaliteter, det synes for eksempel i strukturen i fargeblandingene. Jeg har også skapt en rolig og tidløs fargefølelse, for at plaggene skal kunne være noe du vil samle på og beholde lenge. Gråmelange, offwhite og rosamelange er viktige farger i denne kolleksjonen. Hvert plagg kan brukes separat eller i kombinasjon”, forteller Linda Sturesson, designer i Lindex.

Mange av de populære Mummi-karakterene dukker opp i trykkene, i tillegg til jubileumsmønsteret, som er designet spesielt for 100-årsjubileet. Lindex har også en egen bokmerkeillustrasjon som dukker opp igjen på noen av plaggene.

I forbindelse med kolleksjonslanseringen gir Lindex også kundene mulighet til å runde opp sitt beløp i kassen i hele februarmåned. Inntektene går til UNICEFs skoleprosjekter og vil bidra til å gi barn mulighet til og gå på skole.

”Skolegang er den mest effektive medisinen vi har for å bekjempe fattigdom. Uten utdannelse er nesten ingenting mulig, med utdannelse blir det meste mulig. Når barna lærer seg å lese, skrive og regne så blir de selv i stand til å bryte den negative spiralen av fattigdom, sykdom og død. Lindex sitt engasjement betyr varige positive endringer for barn», sier generalsekretær i UNICEF Norge Bernt G. Apeland.

Mesteparten av kolleksjonen er laget i økologisk bomull, og består av 15 produkter i størrelser til baby og barn opp til 122 cm. Kolleksjonen vil selges i samtlige av Lindex’ butikker og online på lindex.com fra uke 6.

For flere og høyoppløste bilder, besøk Lindex Newsroom
Nyhet!
Abonner på nyheter fra Lindex og følg Lindex i sosiale medier

For mer informasjon, kontakt:

Nina Haugen
Manager, Marketing & Merchandiser Norge
Telefon:  22 47 84 17
E-mail: nina.haugen@lindex.com

Lindex’ forretningsidè er å tilby inspirerende og prisgunstig mote. Sortimentet består av ulike motekonsepter innen dame-, barne- og undertøy. Med over 470 butikker i 16 land er Lindex i dag en av Nord-Europas ledende motekjeder. Lindex er en del av det finske børsnoterte konsernet, Stockmann. Mer informasjon finnes på www.lindex.com

Lindex is one of Europe's leading fashion brands, with approximately 480 stores in 18 markets. Lindex offers inspiring and affordable fashion for the fashion interested and conscious woman. The assortment includes several fashion concepts within women's wear, kids’ wear, lingerie and cosmetics. Today more than 50% of Lindex garments are made from more sustainable materials and the goal is to reach 80 % by year 2020. Lindex is part of the Finnish-listed Stockmann group. More information is available at www.lindex.com