Fem friske sommerdrinker

Report this content

Sommeren er her, og hva er vel bedre enn å kjøle seg ned med en forfriskende egenlaget drink? Verdensmester i bartending, Adam MacDonald, gir deg oppskriftene på de beste sommerdrinkene, slik at du kan imponere gjestene dine i ferien.

Verdensmesteren har valgt ut sine fem sommerfavoritter, og forklarer deg hvordan du lager en smakfull tørsteslukker. På ditt eget kjøkken kan du enkelt lage drinker som blir minst like gode som dem du får servert i en bar.

Adam MacDonald er opprinnelig fra Australia og ble kåret til verdens beste bartender i 2002. Han har lært opp bartendere hos luksushotellkjedene Taj Mahal og Shangri-La, og flyttet i 2003 til Norge. Nå driver han selskapet Liquid Engineers sammen med andre bartendere. De tilbyr show og flairbartending, kurs og events for privatpersoner og firmaer.

Honolulu Express
3 cl Bombay Sapphire London Dry
1 cl Sourz Pineapple
5 cl Eplejuice
1 cl Limejuice

Eggehvite fra ett egg
Cocktail-glass
Ananas-skive
Shaker

Ha alle ingrediensene i et «shaker-glass», fyll på med isbiter, sett på shakeren og rist hardt og lenge. Dette for at drinken skal bli kald nok, og det gjør at eggehviten brytes ned og skummes. Bruk en sil og sil drinken over i et cocktailglass. Da har du en ren og frisk drink, med skummet topp.

Strawberry Daiquiri
4 cl Bacardi Superior
3 cl Limejuice
3 Jordbær

Glass
Jordbær
Kort sugerør
Shaker

Mos jordbærene i et «shaker-glass» og tilsett alle ingrediensene. Fyll glasset med is, sett på shakeren og rist som en gal. Deretter siler du blandingen over i et nytt glass fylt med isbiter. Pynt drinken med ett jordbær.

Tom Collins
4 cl Bombay Sapphire London Dry
5 cl Sitronsjuice
2 cl Sukkerlake/sukkersirup
Club Soda

Sugerør
Shaker

Denne drinken er kjent som ”shake og sil”. Shake alle ingrediensene, bortsett fra Club Soda. Sil drinken over i et glass med isbiter. For å gjøre drinken søtere, kan du bruke sukkersirup, eller smaksatt sirup, alt etter smak. Pasjonsfruktsirup passer perfekt til denne drinken.

Mojito
4 cl Bacardi Superior
3 cl Limejuice
15 Mynteblader
Club Soda

Myntekvast
Sugerør
Shaker

Del lime i to og klem ut 3 cl limejuice i et glass. Tilsett sukker og rør om til alt sukkeret er oppløst. Legg så myntebladene i håndflaten og gi dem et par«klaps». Dette «vekker» bladene og gjør at de frigjør smak. Tilsett mynte og knust is i glasset og fyll på med rom. Rør så om med en skje, og sørg for at alt blandes godt sammen. Det er viktig at limejuicen i bunnen blir blandet «oppover» i glasset. Fyll resten av glasset med mer knust is, og topp drinken med Club Soda til slutt.

Piña Colada
5 cl Bacardi Superior
6 cl Ananasjuice
2 cl Kokosmelk

Ananasblader
Shaker

Begynn med å røre kokosmelken godt, slik at den får en fin konsistens. Ha deretter alle ingrediensene i et «shaker-glass». Fyll opp med isbiter, sett på shakeren og rist. Sil så drinken over i et glass og tilsett knust is. Pynt drinken med ananasblader.

Til denne drinken skal det egentlig brukes kokosmelk fra kokosnøtter, noe som kan være svært vrient og tungvint. Kokosnøtter er vanskelige å få tak i, og veldig vanskelige å åpne. Bruk heller kokosmelk på boks som du finner i de fleste dagligvarebutikker. Denne melken blir søt nok når du rører godt før bruk og tilsetter sukker i drinken.

For spørsmål eller mer informasjon kontakt:
Adam MacDonald: 934 54 935 eller adam@barstars.no

Tags: