Fra Hjernevask til ALFA

Harald Eias hjernevask-makker blir fungerende redaktør i mannebladet ALFA.

Oslo 12.januar 2011

ALFA fortsetter å tilknytte seg profilerte journalister. Nå følger Ole-Martin Ihle i fotsporene til Asbjørn Slettemark og blir fungerende redaktør.

- Hva kan jeg si, vi fortsetter å plukke folk på øverste hylle. Ole-Martin Ihle er en av de smarteste kara jeg kjenner. Derfor har jeg har brukt mye tid de siste månedene på å bearbeide han, og i dag kunne vi sprette champisen i redaksjonslokalet. Med Ole-Martin Ihle på laget skal vi fortsette å utvikle det beste norske mannebladet. Fortsette å utfordre, opplyse og underholde oppegående menn i et segment i kraftig vekst, sier sjefredaktør Magnus S. Rønningen.
- Jeg har alltid vært interessert i typisk mannestoff og mannsjournalikk. ALFA har vist at de kan sette dagsorden, og det var særlig Rønningens satsing på gravende og avslørende journalistikk som gjorde denne stillingen spesielt fristende, sier Ihle.

Ole-Martin Ihle (33) vakte vinteren 2010 stor oppsikt med programserien Hjernevask på NRK1 sammen med Harald Eia, er ansatt som ny redaktør i mannebladet ALFA. Ihle tiltrer jobben i forbindelse med ALFAs andre utgave i 2011 som er på gata 21.februar. Ole-Martin Ihle har bakgrunn som journalist og skribent fra Morgenbladet, Samtiden og Dagens Næringsliv, han har jobbet som researcher i Store Studio på NRK og ga sammen med Harald Eia ut boken Født sånn eller blitt sånn?: utro kvinner, sjalu menn og hvorfor oppdragelse ikke virker våren 2010. Han har studert musikkvitenskap og sosialantropologi ved Universitetet i Oslo og har en mastergrad i «Africana Studies» fra New York University der han var Fulbright-stipendiat i 2004-2006.

- Ole-Martin skal foruten å sette spikern i kista for debatten om hvilken mannebladredaksjon som har den sterkeste intellektuelle kraften her i landet, sørge for at alle tekster holder de kvalitetskravene vi setter til oss selv. Han har tidligere i karrieren vist sin unike evne til å gjøre vanskelige tema til god, interessant underholdning, det skal han fortsette med hos oss, sier Rønningen.
- Jeg synes det ALFA har bevist at det er et lite maksentrum i hjertet av Media-Norge, og er fascinert over hvordan de stadig greier å sette dagsorden. Det gleder jeg meg til å være med å sette mitt preg på i framtiden. Ingen er tøffere og mer kompromissløse enn ALFA, sånn sett kan jeg med min erfaring fra Hjernevask antyde at vi også vil nå et stadig bredere lag av den kvinnelige befolkningen, sier Ihle.

Ihle er for tiden tilknyttet Thomas Giertsens produksjonsselskap Feelgod som innholdsansvarlig for tv-serien "Dansken & Fingern", og begynner i ALFA i forbindelse med neste utgivelse 21.februar.
- Vi jobber kontinuerlig for å styrke det redaksjonelle innholdet, og i samarbeid med Ihle vil vi tilknytte oss flere flinke folk utover våren. Vi skal fortsette å gire opp fokuset på kvalitetsjournalistikken, mens resten av bransjen er opptatt av å gå framtiden i møte på stive hjul, sier Magnus S. Rønningen.

ALFA#3 kom på gaten sist mandag, 10.januar. ALFA#4 kommer ut 21.februar 2011.
www.alfamag.no

Vedlagt er coveret på januarutgaven av ALFA som er i handelen nå. Og foto av Ole-Martin Ihle som kan brukes vederlagsfritt, såfremt Tove Sivertsen krediteres.

For ytterligere kommentarer:
Redaktør Ole-Martin Ihle - 91 77 68 02 // ole@magnummedia.no