Nå kan barna spille Uno på egen hånd – uten mor og far

Nytt Uno-spill utviklet for de helt små gir bedre forståelse for farger og dyr. Høsten 2010 lanserer Mattel en ny utgave av det velkjente kortspillet Uno. Det nye spillet heter Uno Moo, og her skal barna lære seg å matche kuer, griser og sauer i stedet for tall.

Hvem kjenner seg ikke igjen i situasjoner der familiens yngste maser om å få være med når mor, far og storebror koser seg med kortspill? De diskusjonene kan nå være en saga blott, for i det nye Uno Moo er Uno-spillet kommet på småbarnsnivå. I spillet er de vanlige spillkortene byttet ut med små, morsomme dyr fra bondegårdsverdenen. Det handler altså ikke lenger om å være gammel nok til å kunne tallene:
- Her trenger ikke barnet en forelder til å hjelpe seg gjennom spillet. Mor og far kan selvfølgelig fint delta, men de kan også velge å slappe av og la barna selv utforske spillet, sier Martin Bang i Mattel.

Barna får bedre forståelse for farger og dyr
Det nye Uno Moo er primært for barn i alderen 3 til 6 år og er spesiallaget, slik at det er lettere for de små å forstå spillet. I stedet for å måtte holde styr på tall og farger, handler det nå om å få enten et dyr eller en farge til å matche.
- Uno Moo skal gi de helt små en god forståelse for farger, hva de ulike dyrene kalles og hva som passer sammen, før de begynner på skolen. Det er et morsomt spill som utfordrer dem på deres eget nivå og som underholder – ikke bare de små – men også eldre søsken, sier Martin Bang fra Mattel.

Nå med kuer, griser og sauer
I Uno Moo skal barna aktivt velge hvilke dyr de vil spille – og de skal hele tiden slå motstanderen. Det vil si at hvis en spiller plasserer en grønn gris i bondegården, så kan motstanderen enten stikke det med et annet dyr i en grønn farge eller en gris i rød, gul, blå eller hvit. Og hvis ingenting matcher, kan man i stedet velge å kaste på en bonde som fungerer som joker. Hver spiller får utlevert fem dyr ved spillets start, og den spilleren som først får alle sine husdyr tilbake i bondegården, har vunnet.

Fakta:

• Uno Moo er fra 3 år og oppover
  • Spillet er enkelt å ta med seg og krever ikke batterier
  • Spillet inneholder 28 figurer og en bondegård til å putte dyrene i

For ytterligere opplysninger kan du kontakte:
Martin Wingreen Bang, Nordic Brand Manager Boys, Mattel
Telephone: +45 40 91 13 58, e-mail: martin.bang@mattel.com

Mattel, Inc., (NASDAQ: MAT, www.mattel.com) er verdensledende innen design, produksjon og markedsføring av leker og familieprodukter. Mattel-familien består av merker som Barbie®, den mest populære motedukken som noensinne er blitt lansert, Hot Wheels®, Matchbox®, American Girl®, Radica® og Tyco R/C® samt Fisher-Price®-merker, inkludert Little People®, Power Wheels®. I 2010 ble Mattel utnevnt til en av FORTUNE Magazines "100 Best Companies to Work For" for tredje år på rad og ble plassert som Corporate Responsibility Magazines "100 Best Corporate Citizens." Mattel er også anerkjent som et av "World's Most Ethical Companies." Med hovedkontorer i El Segundo, Calif, sysselsetter Mattel omkring 27.000 mennesker i 43 land og selger produkter i mer enn 150 land.

Tags: