• MED-EL/

MED-EL presenterer den nye generasjonen av cochleaimplantatsystemet MAESTRO™

​Verdens minste og letteste cochleaimplantat av titan, ble presentert av MED-EL Medical Electronics, som har sitt sete i Innsbruck og er den ledende tilbyderen av cochleaimplantater, på den internasjonale lederkonferansen CI 2010 i Stockholm. Det nye implantatet CONCERTOTM er en del av MED-EL sitt cochleaimplantatsystem MAESTRO 2010.

Ingeborg Hochmair, som er administrerende direktør og grunnleggeren av MED-EL, presenterte systemet for første gang i Stockholm. „Vi er stolte over at vi med den nye MAESTRO generasjonen kan presentere det kraftigste cochleaimplantatsystemet på markedet. Alle systemkomponentene som har blitt utviklet nylig – implantatet CONCERTO, audioprosessoren OPUS 2 og MAESTRO systemsoftware – er et resultat av intensiv forskning og utvikling.“ MED-EL kan med sin ledende teknologi tilby det for tiden mest omfattende utvalget av cochleaimplantatsystemer. Med MAESTRO 2010 har det østerrikske teknologiselskapet igjen dokumentert sin innovasjonskraft. Bare i Norge lider rundt 20% av befolkningen av ulike former for hørselstap. [i]

De tre byggesteinene i det nye MAESTRO 2010 systemet
Selve kjernen i det nye MAESTRO 2010 systemet er det nye cochleaimplantatet CONCERTO. Det er det minste og letteste implantatet av titan i verden. Det er 25% tynnere enn forgjengermodellen og egner seg derfor enda bedre for minimalt invasive operasjonsteknikker.

En helt essensiell bestanddel i ethvert cochleaimplantat er energibæreren for elektroder. MED-EL tilbyr ikke bare det største utvalget av energibærere for elektroder, men disse er også de mykeste og mest fleksible på markedet. De sikrer en maksimal beskyttelse av den ekstra ømfintlige strukturen i sneglehuset. Spesielt hos barn som har flere implantater gjennom livet, er det essensielt med en skånsom fremgangsmåte for å gjenopprette den naturlige resthørselen.

Det andre elementet i systemet er audioprosessoren OPUS 2. Den bæres bak øret, og er ansvarlig for bearbeidingen av lyd i elektriske signaler. Den minste og letteste prosessoren på markedet kan fremvise opptil 50% lengre batterilevetid, og kan benyttes gjennomgående i opptil 90 timer. Det befinner seg nye farger i utvalget, deriblant fire nye design spesielt laget for barn. Man kan dermed nå velge blant 12 ulike fargetoner. Fjernkontrollen FineTunerTM garanterer enkel håndtering. Innstillingene kan endres lettvint, uten å måtte ta ut prosessoren.

Den nyeste generasjonen av MAESTRO systemsoftware 4.0 er den tredje byggesteinen. Det har blitt utviklet nylig, og kan skilte med over 40 nye funksjoner. Programmet kjennetegnes ved optimerte funksjoner, som for eksempel en ny, intuitiv brukerflate. Audiologer og CI-eksperter har med et slikt nytt software et optimalt grunnlag for å kunne foreta en fleksibel og effektiv tilpasning av produkter, basert på brukerens personlige behov.

CI 2010: Internasjonal lederkonferanse for cochleaimplantater
Fra 30. juni til 3. juli 2010 ble „11th International Conference on Cochlear Implants (CI) and Other Implantable Auditory Technologies“ avholdt i Stockholm. Dette er en av de globalt sett mest betydningfulle kongressene innenfor bransjen. Rundt 1500 leger, audiologer og vitenskapsfolk diskuterer aktuelle forskningsresultater innenfor emner som eksempelvis operasjonsprosedyrer, rehabiliteringstiltak, sansingen av musikk eller de psykososiale aspektene hos mennesker med hørselstap.

278 millioner mennesker i verden lider av hørselstap
Basert på anslag fra WHO er det i verden rundt 278 millioner mennesker som er rammet av moderat til alvorlig hørselstap på begge ørene.
[ii]  Dette tilsvarer omtrent innbyggertallet i USA. Andelen med hørselstap vil stige ytterligere grunnet lengre antatt levetid og den økende andelen av eldre i befolkningen, „I mange land mottar ikke alle barn som blir født døve et cochleaimplantat, til tross for at livskvaliteten deres kunne blitt drastisk forbedret av dette. I Sentral-Europa blir det årlig satt inn omtrent 25 cochleaimplantater for hver million innbyggere. I andre regioner er det fem eller færre" utdyper Hochmair om det høye behovet.

Om MED-EL:
MED-EL Medical Electronics med hovedsete i Innsbruck er en ledende tilbyder av cochleaimplantater. De østerrikske vitenskapsfolkene og grunnleggerne av selskapet, Dr. Ingeborg og Prof. Dr. Erwin Hochmair, la i 1990 grunnsteinen for den vellykkede veksten med ansettelsen av sin første medarbeider. Det private selskapet regnes som en av bransjens pionerer. Allerede i 1977 utviklet de det første mikroelektroniske cochleaimplantatet med flere kanaler. I dag tilbyr MED-EL det  bredeste produktutvalget av implanterbare løsninger til behandling av ulike former for hørselstap. Implantatsystemer for sneglehus og mellomøre kombinerer elektroakustisk stimulans (EAS) samt implantater i hjernestammen. MED-EL har rundt 1000 medarbeidere i 25 filialer. Titusener av mennesker i over 90 land kan per i dag høre med hjelp av et produkt fra MED-EL. Målsetningen for MED-EL er å overvinne hørselstap som hinder for kommunikasjon.
www.medel.com

Thomas Herrmann                                                             Mikael Lindgren
MED-EL Medical Electronics                                           Grayling Sverige
Fürstenweg 77a                                                                T: +46 768 798 513
A - 6020 Innsbruck                                                          E:
mikael.lindgren@grayling.com
T: +43 (0)512 28 88 89-807
E:
thomas.herrmann@medel.com
www.medel.com

[i] Deutscher Schwerhörigenbund e.V. 2006. (det tyske forbundet for hørselshemmede)
[ii] WHO 2005. Fact sheet N°300 April 2010.