Pressemelding: Push the Limits: Berlin Maraton 2005

Report this content

I dag reiser tre norske jenter til treningsleir på Club La Santa, Lanzarote. Dette er starten på et treningsopplegg som kuliminerer i deltagelse i Berlin Maraton 25 september 2005. De har nå et halvt år til å komme i form til å gjennomføre et løp på 42.195 meter. Treningsoppholdet blir gjennomført 4 – 11 mars 2005, og deltagerne blir fulgt opp med personlig coaching av trenerteamet og et online team room på internet. Her kan deltagerne holde gnisten oppe under treningen ved å chatte, utveksle erfaringer, og få tips og gode råd.

Widex, en av verdens mest innovative høreapparatprodusenter, samarbeider med et professjonelt trenerteam, som sørger for å gi hver enkelt deltager professjonelt rådgivning. Når starten går ved Berlin Marathon 25 september 2005, vil det blant deltakerne være 17 bukere av høreapparat fra 17 forskjellige land. 17 audiografer, tilpassere av høreapparater, fra like mange land vil også delta. I tillegg vil det være 5 representanter fra Widex`s samarbeidspartnere fra 5 forskjellige land. Disse skal løpe sammen for Widex Maraton Team. Fra Norge deltar en høreapparatbruker, en audiograf og en representant for Medisan A/S. Alle løper for å skape oppmerksomhet rundt hørselsaken, til inspirasjon for mennesker med hørselstap. Man vil vise at hørselhemmede kan få det beste ut av livet, ved å vise den livsglede man får av samvær med andre mennesker, i sport og arbeid for en felles sak. Samtidig støtter Widex Deaflympics 2009 med et kontant beløp. Jo bedre løperne klarer seg i Berlin Maraton, jo flere penger blir samlet inn til hørselsaken og Deaflympics. Anette Bøe og Morten Olsen Den danske høreapparatbruker og landslagstrener i fotball, Morten Olsen har vært med i en jury som har plukket ut fem Widexrepresentanter fra fem av de 17 land. Anette Bøe vil være veileder for de norske løperne fram til startskuddet i Berlin. Anette, som selv er hørselskadet, vil gjerne hjelpe andre til å mestre hverdagen som hørselshemmet. Én av ti lever med hørseltap Verden over lever 500 millioner mennesker med hørseltap. Og i 2015 vil tallet sansynligvis være 700 millioner, først og fremst fordi vi til daglig utsettes for mer og mer støy fra omgivelsene våre. Det krever store ressurser å leve med et hørseltap, man blir sliten og tappet for energi, og må hele tiden konsentrere seg for å høre hva mennesker rundt en sier. Allikevel venter de fleste – fire av fem personer – i gjennomsnitt syv år, før de tar det første skrittet og får testet hørelsen. Det er derfor viktig at man hele tiden er oppmerksom på hva man selv kan gjøre for å få bedre hørsel. Det kan nemlig betale seg å kjempe aktivt for en forbedret livskvalitet for seg selv og sine nærmeste. Berlin Maraton Både tilpassere av høreapparater og brukere av Widex élan-apparater skal være med å løpe sammen med 35.000 andre om en god plassering i Berlin. Dere kan også lese mer om konkurransen og finne flere detaljer på www.widex.com For ytterligere informasjon, kontakt: Paul Stai, Medisan A/S, Majorstuveien 36, 0301 Oslo. Tlf.:22 59 90 46.Mob.: 920 80 060. Mail: p.stai@medisan.no