Metsä Wood lanserer en banebrytende plattform for Open Source Wood

Open Source Wood-initiativet ble lansert i juni 2017 av Metsä Wood for å øke veksten av bygging med tre som materiale i byer. Det nye nettstedet opensourcewood.com tilbyr en plattform for kunnskapsdeling og samarbeid. Tjenesten er gratis og åpen for alle organisasjoner og enkeltpersoner.

Open Source Wood-initiativet tar sikte på å øke veksten av modulbasert trekonstruksjon ved å gjøre innovative ideer fritt tilgjengelige for alle. Bare en brøkdel av dagens urbane konstruksjon er tre, dels fordi kunnskapen om bruk av tre i konstruksjon har vært vanskelig å finne. Open Source Wood samler innovasjoner i modulbasert trekonstruksjon fra alle verdenshjørner og gjør dem tilgjengelige for alle, helt gratis.

"I juni i 2017 ba vi fagfolk innen trekonstruksjon om å dele innovasjonene sine, og vi er veldig fornøyde med resultatet", sier Esa Kaikkonen, administrerende direktør i Metsä Wood. "Det er viktig å øke designalternativene for arkitekter og ingeniører, og forenkle designprosessen. Åpent samarbeid kan påskynde denne utviklingen i vår bransje."

Opensourcewood.com har flere funksjoner. Brukerne kan:

• FINNE elementer, moduler og komponenter vurdert av Metsä Wood-eksperter
  • DELE innovasjon og få tilbakemelding fra eksperter
  • DANNE FORBINDELSER med andre fagfolk
  • FÅ støtte fra fagfolk innen trekonstruksjon
  • BIDRA som forfattere, fotografer og hackathon-organisatorer.

"Open Source Wood-initiativet tar imot alle materialer, produsenter og brukere med åpne armer. Målet er ikke å bruke tre overalt, men å gjøre tre- og hybridkonstruksjoner til et seriøst alternativ globalt", fortsetter Kaikkonen. "Tretti prosent av de globale CO2-utslippene kommer fra konstruksjon(1), og bygging med tre kan være løsningen."

Metsä Wood award

Metsä Wood belønner innovative elementer og modulære design som bruker Kerto® LVL (laminert finértre). Disse prisene er vanligvis 5000 eller 10 000 euro. Vinnerne så langt er:

• Maskerade , treelementer produsert utenfor byggeplassen, designet av Maarten van der Breggen,
  • Cliphut, modulbasert byggesystem designet av Thomaz Vieira, Tomas Mena og Maria Wilkens,
  • Kokoon, prefabrikkerte og transportable boligmoduler designet av Aalto Universitets Wood Program Studio

Metsä Wood vil fortsette å belønne de beste LVL-baserte designene etter hvert som de kommer inn.

Lær mer om Open Source Wood og hvordan du kan delta på www.opensourcewood.com

Bli med på initiativet.

Kontakt: opensourcewood@metsagroup.com

1. 7 UNEP (FNs miljøprogram), Bærekraftige bygninger og klimainitiativ (SBCI) (2009). "Bygninger og klimaendringer. Sammendrag for beslutningstakere ". UNEP SBCI: 3. Nairobi: FNs miljøprogram.

Bilder: https://databank.metsagroup.com/l/pbRtm7Mvm2S5

For mer informasjon, kontakt:

Viivi Kylämä, Marketing Manager, Metsä Wood, +358 40 820 9850,
viivi.kylama@metsagroup.com

Jostein Halvorsen, Country Manager, Metsä Wood, +47 924 27005,
jostein.halvorsen@metsagroup.com

www.metsawood.no

Metsä Wood tilbyr konkurransedyktige og miljøvennlige treprodukter for konstruksjon, industrielle kunder og distributører. Produktene våre er av nordisk trevirke, et bærekraftig råmateriale av høyeste kvalitet. Vår omsetning i 2017 var på 0,5 milliarder Euro, og vi har omtrent 1.400 ansatte. Metsä Wood er en del av Metsä-gruppen.