Billeoppdrett – en helt normal hobby

Presisjonsvekt brukes ofte av private hobbyentusiaster for å veie billelarver. Dette kan høres rart ut: For det første, hvilke hobbyentusiaster er driver med biller, og hvilke biller snakker vi om?

Billeoppdrett er en helt vanlig hobby i Japan. Biller anses som gode kjæledyr, de trenger liten plass, lite oppmerksomhet, de har fantastiske farger og bisarre horn. Hovedartene som holdes er neshornbiller (Dynastinae), hjortebiller (Lucanidae) og børstebiller (Cetoniidae). I alle store japanske byer finnes minst én butikk som kun selger biller, billelarver og alt oppdrettsutstyr som kreves – lik akvariumbutikker i resten av verden.

Billefans utenfor Japan
Også i resten av verden finnes det ganske mange entusiaster som holder og driver oppdrett av biller. Når en art har blitt avlet med hell for første gang, oppstår det vanligvis en form for konkurranse om hvem som klarer å avle det største eksemplaret. Biller har eksoskjellett laget av kitin, og i motsetning til andre dyr, slutter de å vokse når de er forvandlet fra larve til bille. Jo bedre forholdene er for larven, f.eks. kvaliteten på mat, temperatur og et par andre forhold, jo større blir billen. Det er biller
som herkulesbillen, Dynastes hercules som kan komme opp i 17 centimeter, elefantbillen Megasoma elephas, hvor larvene kan oppnå en vekt på 200 gram, og den metallisk fargede Cyclommatus metallifer hvor kjeven kan utgjøre nesten to tredjedeler av den totale kroppslengden.

Dette og den utrolige variasjonen gjør biller til virkelig fine og underholdende kjæledyr. Tatt i betraktning at de gjennomgår en fullstendig forvandling (i likhet med sommerfugler), er dette også svært lærerikt for barn og skoleklasser. Billehanner har i tillegg en tendens til å kjempe, og mange barn i Japan lar kjæledyrene sine gjøre det. Normalt er disse kampene harmløse, men likevel spennende.

Betydningen av å veie billelarver
Vekter er viktige verktøy for oppdrettere, som de trenger for å kontrollere utviklingen til billelarven. Jo tyngre en larve, jo større blir billen. Spesielt når nye matvarer testes, er det viktig å se om larvene går opp i vekt. Larvevekten bidrar også til å forutsi den fremtidige størrelsen på billen. Sist, men ikke minst: Et bilde av en larve på en vekt er et godt bevis på at man har oppnådd de resultatene man har hevdet – et bra middel mot skrytehistorier. Når larvene har gjennomgått metamorfose og blitt biller, vises disse i terrarier – til glede for oppdretteren.

METTLER TOLEDO-vekter er gode vekter for nøyaktige resultater, ettersom de stabiliserer seg svært fort, selv med larver som beveger seg mens de veies. De er også så nøyaktige at de gir svært detaljerte resultater. Mens Excellence-vekten er det optimale valget, er Standard-vekten et mer prisgunstig alternativ for hobbyentusiaster.

Carl-Henrik Edfors

METTLER TOLEDO er en ledende, global produsent av presisjonsinstrumenter. Bedriften er verdens største produsent og markedsfører av veieinstrumenter til bruk i laboratorier, industri og matvareproduksjon. Bedriften er også blant lederne på markedet for flere relaterte analyseinstrumenter og automatiserte kjemisystemer som brukes til forskning og utvikling av legemidler og kjemiske sammensetninger. I tillegg er bedriften verdens største produsent og markedsfører av metalldeteksjonssystemer som brukes til produksjon og emballasje. Ytterligere informasjon om METTLER TOLEDO finnes på www.mt.com