Rainin SmartStand: Verdens første intelligente pipettestativ

METTLER TOLEDO annonserer lanseringen av Rainin SmartStand, et intelligent, svært skalerbart pipettebehandlingssystem som hjelper travle laboratorier og laboratoriesjefer med forebyggende behandling av krav og å spare tid på sporbarhet og rapportering.

– Ved å lese RFID-databrikken som finnes i alle Rainin XLS og XLS+ pipetter forvandler METTLER TOLEDOs nye Rainin SmartStandä hvordan laboratorier vedlikeholder pipettene sine. Når en pipette plasseres i én av SmartStands fire holdere viser fargen på LCD-skjermen umiddelbart den gjeldende statusen i et tydelig, visuelt språk: grønt er bra, gult indikerer behov for service i nærmeste fremtid og rødt signaliserer at pipettens service- eller kalibreringsdato er utløpt. Fjern en pipette fra stativet og fargeskjermen bytter til en mer detaljert visning av service- og ressursregisteret.

"Ved å utnytte dataene som allerede er lagret på pipettens RFID-databrikke har vi forenklet hvordan laboratoriesjefene sporer servicedata og sikrer daglig samsvar" sier Sicco Drion, produksjonsleder hos SmartStand. "Med SmartStand er servicedata og kalibreringsstatus tydelige hver gang en bruker plukker opp en pipette. Utilsiktet bruk av en pipette som ikke er i samsvar med spesifikasjonene tilhører fortiden."

I tillegg til å sende pipettens gjeldende status direkte til benkestasjonen forenkler og strømlinjeformer EasyDirect Pipette Asset Managementä-programvaren hvordan laboratorier behandler pipettedata. Enten et laboratorium har 50 pipetter eller 500 (eller flere) er EasyDirect et fleksibelt, uendelig skalerbart Windows-basert verktøy for vedlikehold av pipetter som kan kobles til flere SmartStands samtidig via Bluetooth.

Hvordan har EasyDirect og SmartStand slått seg sammen for å spare tid for laboratoriene? For det første kan brukere ganske enkelt plassere pipetter i et SmartStand for å overføre nye servicedata fra RFID-databrikkene sine til EasyDirect, i stedet for å foreta manuell oppdatering av et regneark eller laboratorieinformasjonsprogram (LIMS) hver gang det utføres service på eller kalibrering av en pipette. På samme måte opprettholder EasyDirect en profil med 11 felt for hver pipette som kan tilpasses slik at laboratoriesjefer kan tildele unik informasjon som bruker og lab, metoder og ID nummer til en pipette og registrer den på pipettens RFID-databrikke. EasyDirect kan også hjelpe brukere med å finne pipetter ved å identifisere hvilken SmartStand de henger på.

EasyDirect forenkler også tjenesten ved å holde oversikt over hvilke pipetter som står til forfall, automatisk utfylling og utskrift av de relevante skjemaene. Den gir en grafisk indikasjon på hvilke pipetter som trenger service ved å gjøre dem umiddelbart gjenkjennelige. Ved registrering av bruksdata gjennom SmartStand hjelper EasyDirect laboratoriesjefer til å redusere ressurskostnader og eliminere pipetter som ikke lenger er i bruk.

I tillegg til å tilby nesten ubegrenset med alternativer for rapportering er EasyDirect også kompatibelt med Excel-grensesnittet og de fleste LIMS-programmer via fileksport og -import.

SmartStand er fleksibelt og svært enkelt å tilpasse til alle standard driftsprosedyrer for et laboratorium. Hver Rainin SmartStand holder opptil fire manuelle eller elektroniske Rainin XLS-pipetter og lader automatisk elektroniske pipetter når disse plasseres på stativet. Ved bruk av tilbehør som klemmer, magneter eller fester kan det avtakbare hodet raskt festes på en vegg eller hylle.

Carl-Henrik Edfors

METTLER TOLEDO er en ledende, global produsent av presisjonsinstrumenter. Bedriften er verdens største produsent og markedsfører av veieinstrumenter til bruk i laboratorier, industri og matvareproduksjon. Bedriften er også blant lederne på markedet for flere relaterte analyseinstrumenter og automatiserte kjemisystemer som brukes til forskning og utvikling av legemidler og kjemiske sammensetninger. I tillegg er bedriften verdens største produsent og markedsfører av metalldeteksjonssystemer som brukes til produksjon og emballasje. Ytterligere informasjon om METTLER TOLEDO finnes på www.mt.com