SOLAS-ekspertise er tilgjengelig for å bistå avsendere et år etter at regelverket har trådd i kraft

1. juli har SOLAS-regelverket for containervekt offisielt vært gjeldende i ett år. METTLER TOLEDO kan bistå selskaper som sender varer til utlandet, med å få nødvendig informasjon og utstyr for å overholde forskriftene.

Den internasjonale konvensjon om sikkerhet for menneskeliv til sjøs (SOLAS) er en internasjonal, maritim traktat som krever at skip må overholde et minimum av sikkerhetsstandarder med hensyn til konstruksjon, utstyr og drift. Traktaten trådte i kraft 1. juli 2016.

Få problemer

Akkurat som ved millenniumsskiftet var det mange som fulgte med og ventet på resultatet. Heldigvis var det minimalt med problemer takket være en overgangsperiode på tre måneder som inntrådte kort tid før fristen. Frem til implementeringen av den nye loven var det imidlertid stor forvirring i bransjen.

Hvem har ansvaret.

Mange selskaper hadde problemer med å bestemme hvilken part som skulle ha ansvaret for å oppgi «Verified Gross Mass» (VGM), altså verifisert bruttovekt, eller vekten på den lastede containeren. Det kreves nå at dokumentasjonen fremlegges i havnen før containeren får godkjennelse til å lastes om bord.

Svaret er enkelt: Den som står oppført som avsender i konnossementet, har ansvaret for å bekrefte containervekten og dokumentere at den er korrekt. For enkelte selskaper, som fortsatt håndterer forsendelser internt, ligger dette ansvaret hos fraktavdelingen. For de virksomhetene som bruker et tredjeparts spedisjonsfirma, vil dette ansvaret delegeres til speditøren. I alle tilfeller vil en forsendelse uten VGM-dokumentasjon kunne avvises.

SOLAS-ekspertise

METTLER TOLEDOs SOLAS-veiledning gir deg svaret på de spørsmålene du har. Som verdensledende aktør innen industrielt veieutstyr og det eneste selskapet med global produkt- og servicerekkevidde, er METTLER TOLEDO en pålitelig partner når det gjelder utstyr og opplæring i overholdelse av SOLAS-forskriftene. Formålet med veiledningen er å gi bedriftslederne informasjon om alle alternativene de har. Den dekker følgende emner:

• Hva er SOLAS?
  • Slik overholdes regelverket med metode 1
  • Slik overholdes regelverket med metode 2
  • Service for fortsatt overholdelse av forskriftene

Uansett hvordan din nåværende logistikkjede ser ut, har METTLER TOLEDO et produkt som kan integreres på enkelt vis for å oppfylle kravene i SOLAS-forskriftene. Last ned et gratis eksemplar av SOLAS-veiledningen.

METTLER-TOLEDO er en ledende global produsent av presisjonsinstrumenter. Selskapet er verdens største produsent og markedsfører av vektinstrumenter for bruk innen laboratorie-, industri og næringsmiddel. Innen industrivekter, terminaler og veieceller er Mettler-Toledo en verdensledende leverandør. Vi er berømt for våre høykvalitets veieløsninger med høy presisjon. POWERCELL®-veiecellene er verdens mest nøyaktige og pålitelige kjøretøy veieceller. Vi tilbyr digitale veieceller og analoge veieceller med OIML- og NTEP godkjenning til bruk i farlige områder.