Standarddriftsprosedyre (SOP) for hurtigsjekk av pipetter – en enkel og brukervennlig prosess på laboratorievekten din

Last ned den nye standard driftsprosedyren (SOP) for hurtigsjekk av gravimetriske pipetter, og få veiledning trinn-for-trinn i hvordan du utfører pipettetester på laboratorievekten.

Pleier du å hoppe over pipettetester fordi du synes at de er vanskelige å utføre? Hvis ja, er denne SOP-en noe for deg. La oss vise deg hvor enkelt det er! Alt du trenger, er en vekt, et kar, eller enda bedre – en dampfelle, litt deionisert vann og vår gratis standard driftsprosedyre (SOP).

Planlegger du å utføre et viktig eksperiment? Må du forsikre deg om at pipettene måler riktig? Som vi alle vet, kan pipetter falle på gulvet og deler bli slitte. Det er derfor viktig å bekrefte at pipetten gjør jobben sin riktig ved å utføre en gravimetrisk hurtigsjekk på laboratorievekten. Reduser pipetteringsrisikoer, og utfør regelmessige hurtigsjekker for å oppdage feilfunksjoner tidlig og unngå overraskelser ved neste kalibreringsservice.

Slik utfører du den enkle og brukervennlige pipettetesten

Følg veiledningen trinn-for-trinn i den gratis standard driftsprosedyren. Denne standard driftsprosedyren (SOP) beskriver hvordan du utfører regelmessige hurtigsjekker av pipetter på en laboratorievekt, og den er designet for å veilede laboratoriepersonell i nøye pipettetesting av vekter. Den er basert på spesifikasjonene i ISO 8655-6 med hensyn til gravimetrisk testing og inneholder instruksjoner knyttet til beregning av gjennomsnittlig volum, nøyaktighet (gjennomsnittlig feilverdi) og presisjon (standardavvik). De absolutte og relative, maksimale feilverdiene avhengig av volum som er tillatt iht. ISO 8655-2, er også oppført.

Oppdag raskt feilfunksjoner, og fjern defekte pipetter fra det rutinemessige laboratoriearbeidet. Unngå unøyaktigheter som ellers ikke ville ha blitt oppdaget før neste servicekalibrering.

Last ned veiledningen nå.

Stein Erik Rognan
steinerik.rognan@mt.com

METTLER TOLEDO er en ledende, global produsent av presisjonsinstrumenter. Bedriften er verdens største produsent og markedsfører av veieinstrumenter til bruk i laboratorier, industri og matvareproduksjon. Bedriften er også blant lederne på markedet for flere relaterte analyseinstrumenter og automatiserte kjemisystemer som brukes til forskning og utvikling av legemidler og kjemiske sammensetninger. I tillegg er bedriften verdens største produsent og markedsfører av metalldeteksjonssystemer som brukes til produksjon og emballasje. Ytterligere informasjon om METTLER TOLEDO finnes på www.mt.com