V2630 Visuelt kontrollsystem gir enestående fleksibilitet og allsidighet

Mettler-Toledo, en av markedslederne innen produktkontrollteknologi, har nylig foretatt forbedringer av sitt V2630 visuelle kontrollsystem.

Mettler-Toledo, en av markedslederne innen produktkontrollteknologi, har nylig forbedret sitt V2630 visuelle kontrollsystem. Dette nøkkelferdige systemet kontrollerer etiketter, utskrifter og emballasjeegenskaper helt automatisk, og takket være den modulære utformingen kan det fleksibelt tilpasses kravene til ulike produksjonslinjer og utvides etter behov.

Den avanserte versjonen av V2630 ble vist på Interpack-messen i mai, og det har etter dette vært en merkbar økning i forbrukernes interesse. Takket være den modulære utformingen kan det visuelle kontrollsystemet V2630 på en svært fleksibel måte tilpasses en lang rekke behov innen kontroll av linjetransportert emballasje.

V2630 støtter produktkontroll med opptil fem høyytelseskameraer og ti lyskilder som hver kan plasseres individuelt. Mettler-Toledo CIVCore-programvaren analyserer bildedataene. CIVCore kontrollerer om tekstinformasjon, som vekt og ingredienser, og i tillegg grafiske elementer som strekkoder, logoer eller punktmatrisekoder og etiketter, skrives ut fullstendig, korrekt og lesbart på emballasjen. Programvaren kontrollerer også andre viktige emballasjeegenskaper, som at etiketten er påført ordentlig, at boksen er korrekt lukket og fyllingsnivået av produktet.

Monteringsramme for rask installasjon

Monteringsrammen for V2630-systemet gir rask installasjon på eksisterende produksjonslinjer, og eliminerer dermed behovet for å omorganisere eller avbryte eksisterende produksjonslinjelayout. Justerbare fester for kamera og lys gjør det enkelt å sjekke forskjellige emballasjestørrelser. Hvis kontrollkravene endres, kan systemet lett utvides. Kameraene og betjeningsterminalen til kontrollsystemet leveres med tetthetsklasse IP65 for bruk i områder hvor det spyles og i andre tøffe miljøer.

Færre feilaktige kasseringer

V2630 kontrollerer hver enkelt emballasje for eventuelle feil. Hvis systemet oppdager et feilaktig produkt, blir dette produktet fjernet fra produksjonslinjen ved hjelp av pålitelig produktsporing. V2630 kan konfigureres til å sende ut et automatisk alarm- eller stoppsignal til produksjonslinjen når et forhåndsinnstilt antall påfølgende produktfeil eller en negativ trend er identifisert. Med denne tilnærmingen reduserer V2630 antall produktkasseringer på grunn av brukerfeil etter at et produkt er endret, ved systemfeil eller andre prosessfeil.

Bakgrunn: V26-serien

V26-produktlinjen inkluderer V2622 Flex-Lite, V2612 og V2630 visuelle kontrollsystemer. V2622 er startløsningen for kontroll av justerte produkter og er basert på smartkameraer med eller uten sporingsfunksjon. Komponentene er også egnet for montering på de trangeste stedene ved emballasjemaskiner og produksjonslinjer. V2612 er den mellomstore løsningen i V26-serien, og er designet for kontroll av flate, justerte produkter. V2612 markerer også inngangspunktet til ytelsesklassen for produktinspeksjon og kvalitetskontroll med METTLER TOLEDO CIVCore inspeksjonsprogramvare.

Peter Widgren
peter.widgren@mt.com

METTLER TOLEDO är en ledande global tillverkare av precisionsinstrument. Företaget är världens största tillverkare och marknadsförare av vägningsinstrument för användning inom laboratorie-, industri- och livsmedelstillämpningar.
Inom området produktinspektion finns Mettler-Toledo Garvens som är den ledande globala tillverkaren av checkvågar. Mettler-Toledo CI-Vision är ett ledande företag inom vision-lösningar för livsmedels- och läkemedelsindustrin. De bildar tillsammans med Safeline Metal Detection and X-ray inspection, CI-Vision och Pharmacontrol Electronic GmbH (PCE), Mettler-Toledos avdelning för produktinspektion