2. mai må piggdekkene av!

Fristen for å bytte ut piggdekk med sommerdekk er 2. mai. Husk samtidig å sjekke luftrykk og mønsterdybde på sommerdekkene. Tester utført av Michelin tyder på at så mange som en av tre kjører med farlig lavt lufttrykk. For lite luft i dekkene øker også drivstofforbruket og reduserer dekkets levetid.

– Riktig lufttrykk er noe av det enkleste og mest virkningsfulle du som vanlig bilist kan gjøre for å spare drivstoff og øke dekkets levetid, sier Frode Abrahamsen i Michelin Norge. 20 prosent for lavt lufttrykk kan redusere dekkets levetid med opptil 25 prosent, mens 1 bar for lavt lufttrykk kan øke drivstofforbruket med så mye som 6 prosent.

– De fleste sjekker bare lufttrykket ved hvert dekkskift, dvs. to ganger i året, sier Frode Abrahamsen. Men husk at belastningen på dekkene øker kraftig ved full belastning, for eksempel i ferietrafikken. Vi i Michelin anbefaler å sjekke dekktrykket en gang i måneden. I følge undersøkelser Michelin har gjennomført i tidligere år, kjører så mange som hver tredje bilist med for lavt lufttrykk i dekkene.

Kontrollér dekkmønsteret!
Kravet til mønsterdybde i Norge er 1,6 mm på dekkets mest slitte sted. På Michelin-dekk er slitasjeindikatorene markert med et lite bilde av Michelin-mannen ”Bibendum” på dekkskulderen. Men du ser på dekksidne – se også etter at rotasjonsretningen er riktig. Michelins råd er å alltid tilpasse hastigheten etter rådende værfforhold og gjenværende mønsterdybde.

Fem tips når du skifter hjul:

1. Sjekk at du har riktig lufttrykk
    Husk at når du kjører med full last skal du bruke det høyeste trykket som er oppgitt. Anbefaling for bilen finner du i instruksjonsboken, ved tanklokket eller i dørstolpen. Glem ikke reservehjulet!
  2. Kontroller dekkenes mønsterdybde
    Sommerdekk skal i følge norske regler ha minst 1,6 millimeters mønsterdybde.
  3. Plasser de beste dekkene bak
    Gammel kunnskap er at de beste dekkene skal foran, men Michelin anbefaler å sette de dekkene med det beste mønsteret bak. Det reduserer faren for å miste kontrollen ved at bilens bakdel slenger ut i en sving – den vanskeligste situasjonen å håndtere for en gjennomsnittsbilist.
  4. Kontroller dekkets rotasjonsretning
    Moderne dekk er ofte retningsbestemte, markert med en pil på dekksiden. Kontroller at pilen vender riktig vei.

5. Sjekk at hjulene faktisk sitter fast når du har skiftet og at du har brukt riktige bolter/muttere
    Kontroller hjulboltene etter ca 100 kilometers kjøring. Skifter du fra stål- til lettmetallsfelger må du påse at riktige bolter/hjulmuttere er brukt.

Pressekontakt Michelin Nordic: Lotta Wrangle
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelins mål er å bidra til en bærekraftig mobilitetsutvikling for varer og mennesker gjennom design, produksjon og markedsføring av dekk for alle typer kjøretøy, f.eks. biler, sykler, bulldosere, fly, jordbruksmaskiner, lastebiler, motorsykler og den amerikanske romfergen. Michelin publiserer også kart, reise-, restaurant- og hotellguider og tilbyr elektroniske reisetjenester på ViaMichelin.com. Michelins hovedkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrike. Michelin har virksomhet i over 170 land med 109 000 ansatte (hvorav ca. 300 i Norden) og driver 72 produksjonsanlegg i 19 land i fem kontinenter. Forskning og utvikling skjer i teknikkanleggene i Europa, USA og Japan. Hvis du vil ha mer informasjon, kan du besøke www.michelin.com eller www.michelin.no

Michelin er et ledende dekkselskap som er dedikert til å forbedre transport av varer og mennesker gjennom produksjon, distribusjon og markedsføring av dekk til alle typer kjøretøy. Michelin tilbyr også innovative forretningsløsninger, digitale reisetjenester og publiserer reise-, hotell- og restaurantguider og kart. Michelin har hovedkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike og er representert i 170 land, har 112 300 ansatte, hvorav 300 er i de nordiske landene, og 68 produksjonsanlegg i 17 land. Selskapets Teknologisenter for forskning og utvikling har virksomhet i Europa, Nordamerika og Asia. For mer informasjon besøk gjerne vår hjemmeside www.michelin.com eller www.michelin.no.