ADAC gir Michelins dekk toppkarakter

MICHELIN ENERGY Saver og MICHELIN Primacy HP får beste karakter i tester utført av Europas største bileierorganisasjon, tyske ADAC.

Michelin-dekkene fikk karakteren ”meget anbefalt”, en utmerkelse som hele 85 prosent av Michelins sommerdekk fikk i sine respektive produktkategorier.

ADAC og tilsvarende organisasjoner i Østerrike og Sveits, Österreichischer Automobil Motorrad und Touring Club (ÖAMTC) og Touring Club Suisse (TCS), testet 18 dekk i dimensjonen 185/60 R 14 H og 19 dekk i dimensjonen 205/55 R 16 W.

Ytelsen måles innenfor fem forskjellige områder: grep på tørt underlag, våtgrep, drivstofforbruk, levetid og komfort (inklusive lyd). Blant dekkene som fikk karakteren tre stjerner, fikk MICHELIN ENERGY Saver og MICHELIN Primacy HP beste karakter på parameterne levetid og drivstoffeffektivitet (rullemotstand). Disse parameterne er avgjørende for bilistens dekkrelaterte kostnader og dekkenes miljøpåvirkning.

Michelin bruker årlig ca. fire prosent av omsetningen på forskning og utvikling for å forbedre forskjellige områder av dekkenes ytelse uten å inngå kompromiss med andre produktkvaliteter. På denne måten kan Michelin presentere dekk med gode veiegenskaper, kort bremseavstand, lav rullemotstand og lang levetid.

Michelin er et ledende dekkselskap som er dedikert til å forbedre transport av varer og mennesker gjennom produksjon, distribusjon og markedsføring av dekk til alle typer kjøretøy. Michelin tilbyr også innovative forretningsløsninger, digitale reisetjenester og publiserer reise-, hotell- og restaurantguider og kart. Michelin har hovedkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike og er representert i 170 land, har 112 300 ansatte, hvorav 300 er i de nordiske landene, og 68 produksjonsanlegg i 17 land. Selskapets Teknologisenter for forskning og utvikling har virksomhet i Europa, Nordamerika og Asia. For mer informasjon besøk gjerne vår hjemmeside www.michelin.com eller www.michelin.no.