Dekkinnovasjon fra Michelin feier 60 år

I 1952 presenterte Michelin en nyhet som skulle komme til å revolusjonere transportbransjen og helt forandre den tekniske ideen om dekket. Nyheten fikk navnet X og var et radialdekk for lastebiler. Radialdekket har siden den gang spilt en stor rolle for transporten av varer og mennesker over hele verden.

Radialdekket for lastebiler var en utvikling fra personbilsiden der Michelin lanserte radialdekket allerede i 1946, og dekket ble snart kjent undre sitt generiske navn ”X”. Lanseringen av X-dekket for lastebiler innebar en stor endring for transportbransjen og ga Michelin et stort forsprang på markedet.

I takt med at verden ble gjenoppbygd etter annen verdenskrig økte også behovet for mobilitet i rasende fart. Det var begynnelsen på en blomstringstid for transportbransjen. Bare mellom 1955 og 1960 økte trafikken med hele 70 - 80 prosent på de franske motorveiene.

– I denne tiden ble grunnlaget for vårt forbrukersamfunn lagt, og stadig flere varer og personer måtte transporteres på veiene. Det stilte selvsagt ekstremt store krav til både lastebiler og dekk, sier Richard Andermyr, markedssjef for lastebildekk i Michelin i Norden.

Lanseringen av radialdekket for lastebiler innebar store gevinster i tid og sikkerhet. Selv om diagonaldekket ga et stort oppsving for mobiliteten på veiene over hele verden gjennom 1900-tallets første halvdel, hadde denne dekk-konstruksjonen begrensninger. Dekket stod dårlig imot både fart og varme, noe som innebar at dekkene hurtig ble utslitt og stelte til problemer.

Radialdekkets overlegne veigrep, motstandsdyktighet mot varme og den forbedrete slitestyrken økte ikke bare dekkets levetid og ga høyere komfort, men bidro også til en et redusert drivstofforbruk og en lavere totalkostnad for brukeren.

– Radialdekket har siden blitt ytterligere utviklet for å passe også anleggsmaskiner, fly og motorsykler, fortsetter Richard Andermyr.

Radialdekket i dag og i morgen
Radialdekket har bidratt til at transportene har blitt både sikrere og mer effektive. I dag kan vi snakke om at det globale transportmarkedet helt er i ferd med å gå over til radialdekk. På verdensbasis bruker 73 prosent av alle lastebiler radialdekk, og tallet er allerede oppe i 100 prosent i Vest-Europa.

Michelin arbeider kontinuerlig med å møte transportbransjens utfordringer. I dagens økonomiske klima handler transportselskapenes utfordringer fremst om å sikre at kjøretøyene kan beskytte de varene som transporteres slik at kundene blir fornøyde, og samtidig senke kostnadene – først og fremst ved å redusere drivstofforbruket samt vedlikeholds- og reparasjonskostnader.

Michelin har sammen med de store lastebilprodusentene utviklet et komplett sortiment som tilgodeser alle de tekniske kravene som hele tiden er i endring og har i dag omfattende løsninger for å gjøre lastebiltransportene sikrere, mer kostnadseffektive og klimasmarte. For å alltid ligge i forkant satser Michelin årlig 592 millioner Euro eller 4,3 milliarder kroner på forskning og utvikling.

Pressesjef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelins mål er å bidra til en bærekraftig mobilitetsutvikling for varer og mennesker gjennom design, produksjon og markedsføring av dekk for alle typer kjøretøy, f.eks. biler, sykler, bulldosere, fly, jordbruksmaskiner, lastebiler, motorsykler og den amerikanske romfergen. Michelin publiserer også kart, reise-, restaurant- og hotellguider og tilbyr elektroniske reisetjenester på ViaMichelin.com. Michelins hovedkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrike. Michelin har virksomhet i over 170 land med 115 000 ansatte (hvorav ca. 300 i Norden) og driver 72 produksjonsanlegg i 19 land i fem kontinenter. Forskning og utvikling skjer i teknikkanleggene i Europa, USA og Japan. Hvis du vil ha mer informasjon, kan du besøke www.michelin.com eller www.michelin.no

Sitater