Fremtidens dekk 3D-printes etter vær og vind

Michelin VISION er et nytt konseptdekk fra Michelin som nylig ble vist frem under bilmessen IAA i Frankfurt. Dekket vil aldri vil bli gammelt eller utslitt, og skal ved hjelp av moderne 3D-printteknologi kunne skifte mellom vinter- og sommerdekk. Dekket er både et hjul og dekk i ett og inneholder derfor ikke luft. Det er også resirkulerbart, organisk og smarttilkoblet. Ifølge Michelin er ikke konseptdekket mer enn 10-15 år unna fra å bli en realitet.

– Du tenker kanskje, «det der er bare en drøm», og du har rett – det er en drøm, men det er en realistisk drøm. Vi har forsket på alle komponentene i dekket, sier Terry Gettys, Michelins forskings- og utviklingssjef.

Utgangspunktet var å kombinere alle våre tidligere utprøvde teknologier med et mål om skape noe som representerer fremtidens mobilitet, og samtidig er både bærekraftig og intelligent.

Et organisk dekk
Dekket er fremstilt av et organisk materiale som inneholder treflis, appelsinskall og avfall fra sukkerrør. Det kommer også til å inneholde resirkulert materiale fra dekk eller husholdninger, for eksempel dekkpulver, aluminiumsbokser og elektroniske komponenter Dekket kan gjenvinnes, og skal kunne brytes helt ned av naturen.

3D-printet og resirkulerbart
Ved hjelp av 3D-printere, er det mulig å bare bruke den nøyaktige mengden gummi det trengs for å produsere et dekk, samtidig som man også forlenger dekkets levetid, og sikrer grep under alle kjøreforhold. Dekkmønsteret har blitt forbedret og mønsterdybden er redusert for å utnytte materialet så effektivt som mulig. Mønsteret på dekket kan tilpasses etter kundenes behov, med ekstra fokus på komfort, sikkerhet og levetid.

Et dekk helt uten luft takket være et hullmønster på innsiden
VISION trenger ikke luft. I stedet er det basert på en indre arkitektur som bærer kjøretøyet, opprettholder dekkets stabilitet og sørger for både komfort og sikkerhet. VISION-dekket kan derfor ikke eksplodere eller punktere.

Et tilkoblet dekk
Michelin VISION er utstyrt med sensorer som gjør at sjåføren kan få informasjon direkte om hvilken tilstand dekket er i. I tillegg kan du via Michelins mobilapplikasjoner booke en time hos et verksted for å endre dekkets egenskaper ut ifra ditt behov. Denne endringen, som for eksempel å bytte fra sommer- til vinterdekk, vil gå raskt ved hjelp av 3D-printing. Fremtidens håndtering av dekk vil derfor være like enkelt som å sjekke e-posten på telefonen i dag. Med ett klikk på skjermen kan kundene velge å fornye sine dekk eller tilpasse de til et annet underlag eller bruksområde. Man kan tilpasse dekket for en skiferie eller et off-roadrally i to dager før man skifter tilbake. Ingenting er umulig. Michelins app gjør det mulig å booke en avtale for å fornye dekkene mens du spiser en is eller gjør et ærend, før du kjører rolig videre med et dekk med helt nye egenskaper.

VISION, summen av Michelins teknologiske ekspertise
Selv om VISION bare i dag er et konseptdekk som viser fremtidens mobilitet, så er det faktisk en drøm som kan gå i oppfyllelse. Det er kombinasjonen av teknologiske visjoner som Michelin allerede arbeider med og som gradvis settes til live i selskapets produkter og tjenester. Deres potensiale kommer til syne når de på intelligent vis kombinerer det å løse behovet for sikkerhet og kravet på bærekraftig utvikling.

Pressesjef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@michelin.com

Michelin har, som det ledende dekkselskapet, forpliktet seg til bærekraftig forbedring av mobilitet for mennesker og varer ved å produsere, distribuere og markedsføre dekk for alle typer framkomstmidler. Michelin tilbyr også innovative bedriftstjenester, digitale mobilitetstjenester og publiserer reiseguider, hotel- og restaurantguider, kart og veiatlas. Michelin har hovedkvarter i Clermont-Ferrand i Frankrike og avdelinger i 170 land, har 112 300 ansatte og 68 fabrikker i 17 land. Gruppens teknologisenter for forskning og utvikling har avdelinger i Europa, Nord-Amerika og Asia. (www.michelin.com og www.michelin.no)

Sitater