Gjennom minefelt uten å utløse minene

Michelin har utviklet et nytt dekk for mineryddekjøretøy. Et kjøretøy med det nye dekket kan kjøres gjennom et minefelt uten å utløse eksplosjoner.

Michelin har gjort det umulige mulig. Minerydderen SOUVIM II kan kjøres tvers gjennom et minefelt uten å utløse minene. Det er mulig fordi marktrykket er ekstremt lavt, lavere enn fotavtrykket til et menneske.

Et vanlig, pansret rekognoseringskjøretøy øver et marktrykk på 5 kg per kvadratcentimeter. Utstyrt med MICHELIN LX PSI 710/75 R 34 anti-landminedekk har den 7,5 tonn tunge SOUVIM II et marktrykk på bare 360 gram per kvadratcentimeter. Det er lavere enn et 80 kg tungt menneskes fotavtrykk, som er ca 660 gram per kvadratcentimeter – og anekdotisk: til og med lavere enn trykket fra en 2,5 kg tung kanin, som er 450 gram per kvadratcentimeter.

Det gjør det mulig å minerydde en strekning på opptil 150 km per dag med en gjennomsnittshastighet på 20 km i timen. Med anti-landminedekket kan SOUVIM II kjøre over flate landminer uten å bli oppdaget, og det kan deformeres rundt spissen på koniske landminer uten at de aktiveres.

Den største utfordringen har vært å håndprodusere og feste en bred, ti centimeter tykk remse av skum på en stamme fra Michelins jordbruksmaskindekk. Stammen fungerer med meget lavt dekktrykk for å få til et så langstrakt fotavtrykk som mulig. Skummaterialet er ekstremt vanskelig å forme og bearbeide. Det tykke båndet av skum dekkes så av et tynt lag med gummi, "skim", for å beskytte mot slitasje og for å gi bedre grep.

Dermed kan SOUVIM II utstyrt med anti-landminedekket fra Michelin kjøres med det rekordlave dekkstryket 0,36 bar.

Pressesjef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelins mål er å bidra til en bærekraftig mobilitetsutvikling for varer og mennesker gjennom design, produksjon og markedsføring av dekk for alle typer kjøretøy, f.eks. biler, sykler, bulldosere, fly, jordbruksmaskiner, lastebiler, motorsykler og den amerikanske romfergen. Michelin publiserer også kart, reise-, restaurant- og hotellguider og tilbyr elektroniske reisetjenester på ViaMichelin.com. Michelins hovedkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrike. Michelin har virksomhet i over 170 land med 111 200 ansatte (hvorav ca. 300 i Norden). Hvis du vil ha mer informasjon, kan du besøke www.michelin.com eller www.michelin.no

Michelin er et ledende dekkselskap som er dedikert til å forbedre transport av varer og mennesker gjennom produksjon, distribusjon og markedsføring av dekk til alle typer kjøretøy. Michelin tilbyr også innovative forretningsløsninger, digitale reisetjenester og publiserer reise-, hotell- og restaurantguider og kart. Michelin har hovedkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike og er representert i 170 land, har 112 300 ansatte, hvorav 300 er i de nordiske landene, og 68 produksjonsanlegg i 17 land. Selskapets Teknologisenter for forskning og utvikling har virksomhet i Europa, Nordamerika og Asia. For mer informasjon besøk gjerne vår hjemmeside www.michelin.com eller www.michelin.no.