Hvilket vinterdekk passer for deg?

Pigg eller piggfritt? Finn riktig vinterdekk for deg på www.dekktest.no

1. november (16. oktober i Nordnorge) er grensen for å sette piggdekk på bilen, mens du som kjører piggfritt kan velge selv. Men når gradestokken kryper under syv plussgrader mener Michelin at vinterdekkene bør på. Hver høst skal mange bilister ha nye vinterdekk, og det er da spørsmålet melder seg: pigg eller piggfritt?

- Mange bilister synes valg av vinterdekk er like vanskelig hver eneste gang de skifter, sier Frode Abrahamsen Michelin Norge. – Skal de velge trygge pigger for de få gangene jeg er på glattisen, piggfritt for større komfort i bygatene, eller dekk som er effektive mot vannplaning der veiene er våte mesteparten av vinteren? I denne årstiden er det mange som spør oss om råd, og som vakler mellom pigg og piggfritt hver eneste høst. Og husk at mønsterdybden for vinterdekk skal være over 3 millimeter!

Det norske vinterføret kan gå fra tørr asfalt til dyp snø, blank is til dypt snøslaps, og gjerne på samme dag. Det som virker godt i byen kan gjøre hytteturen krevende, andre krymper seg i lyden av knatrende pigger på sommertørr byasfalt.

For å hjelpe de som vakler i dekkvalget har Michelin enkle hjelpeverktøy på Internett. Det ene hjelper deg å velge mellom pigg og piggfritt, det andre med å finne rett dimensjon og type til din bil.

Ta testen på dekktest.no og få handlelapp
Gjør det vanskelige valget mellom pigg eller piggfritt litt enklere. På Michelins nettside www.dekktest.no kan du svare på fem spørsmål om din bil og kjørevaner og få en anbefaling om hva du bør velge. Kjører du mest i byen eller mest på landevei? Skal du på fjellferie eller holder du deg i lavlandet? Dette og andre spørsmål avgjør hva du helst bør velge.

For at du lettere skal huske dekkanbefalingen, kan du velge funksjonen ”Husk dekket”. Skriv inn ditt mobiltelefonnummer, så får du tilsendt en SMS med en lenke til Michelins mobilportal der du kan lese mer om dekket og finne nærmeste forhandler.

Fem tips for riktig dekkskift:
1. Bytt dekk i tide

Skift til vinterdekk før den første isen. Sommerdekkene har en gummiblanding som blir hard og gjør bremsestrekningen mye lenger enn på vinterdekk når temperaturen falle runder syv grader.

2. Kontroller dekkenes tilstand

For at dekket skal være lovlig må mønsterdybden være minst tre millimeter, men allerede ved fem mililmeter mønsterdybde øker bremselengden vesentlig og risikoen for vannplaning øker.

3.
”Kjør inn” nye vinterdekk
For at et nytt dekk skal få best mulig grep må det ”kjøres inn” slik at gummien får en ru pverflate og eventuelle pigger setter seg best mulig fast i dekket. Akselerer og brems mykere enn vanlig de første 50-100 milene.

4.
Kontroller dekktrykket
For lavt lufttrykk gir drligere kjøreegenskaper, høyere drivstofforbruk og sliter ut dekket mye raskere. Kontroller lufftrykket med kalde dekk, etter et par kilometers kjøring har dekkene omtrent 0,3 bar høyere lufttrykk enn det som står i instruksjonsboken.

5.
Lagre dekkene riktig
Feil lagring av vinterdekk forkorter levetiden og gir dårligere vegegenskaper. Dekk skallagres tørt, mørkt og kjølig, og absolutt ikke ved siden av sentralfyren eller på en solrik balkong. Dekkene kan stables oppå hverandre eller henges opp i felgen.

Lenke til mer informasjon, og bli venn av Michelin-mannen Bibendum på Facebook:

Pigg MICHELIN X-ICE NORTH: http://www.youtube.com/watch?v=NIl3KS2uPXA
Piggfritt MICHELIN X-ICE: http://www.youtube.com/watch?v=E5mTbGG3OvU

Pressekontakt Michelin Nordic: Lotta Wrangle
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelins mål er å bidra til en bærekraftig mobilitetsutvikling for varer og mennesker gjennom design, produksjon og markedsføring av dekk for alle typer kjøretøy, f.eks. biler, sykler, bulldosere, fly, jordbruksmaskiner, lastebiler, motorsykler og den amerikanske romfergen. Michelin publiserer også kart, reise-, restaurant- og hotellguider og tilbyr elektroniske reisetjenester på ViaMichelin.com. Michelins hovedkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrike. Michelin har virksomhet i over 170 land med 109 000 ansette (hvorav ca. 300 i Norden) og driver 72 produksjonsanlegg i 19 land i fem kontinenter. Forskning og utvikling skjer i teknikkanleggene i Europa, USA og Japan. Hvis du vil ha mer informasjon, kan du besøke www.michelin.com eller www.michelin.no

Michelin er et ledende dekkselskap som er dedikert til å forbedre transport av varer og mennesker gjennom produksjon, distribusjon og markedsføring av dekk til alle typer kjøretøy. Michelin tilbyr også innovative forretningsløsninger, digitale reisetjenester og publiserer reise-, hotell- og restaurantguider og kart. Michelin har hovedkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike og er representert i 170 land, har 112 300 ansatte, hvorav 300 er i de nordiske landene, og 68 produksjonsanlegg i 17 land. Selskapets Teknologisenter for forskning og utvikling har virksomhet i Europa, Nordamerika og Asia. For mer informasjon besøk gjerne vår hjemmeside www.michelin.com eller www.michelin.no.