MICHELIN AXIOBIB 2

Dekkserien Michelin AxioBib 2 er designet for traktorer med middels til kraftige motorer, og tilbyr den høyeste lastekapasiteten i sin klasse.

Traktorer med middels til kraftige motorer har utviklet seg de siste årene. De brukes mer intensivt, etterspørselen etter bedre ytelse har økt, og brukerne kjører oftere på vanlige veier for å øke produktiviteten. Samtidig ønsker gårdbrukere å ha muligheten til å bruke smalere felger som passer på eldre maskiner. Michelin AxioBib 2 har løsningen for begge disse behovene.

Dekkene er spesielt utviklet for å håndtere høy trekkraft, som ved harving, høsting eller gjødsling, hvor man ofte bruker traktorer med kraftig dreiemoment. Serien omfatter fire størrelser, hvor to er spesielt tilpasset for pløying:

Michelin AxioBib 2 VF 540/65 R30 158D/155E TL
Michelin AxioBib 2 VF 650/65 R42 174D/171E TL

Michelin AxioBib 2 VF 620/75 R30 172D/169E TL – Nyhet
Michelin AxioBib 2 VF 650/85 R42 183D/180E TL – Nyhet

Dekkserien Michelin AxioBib 2 tilbyr den høyeste lastekapasiteten i sin klasse med høy trekkraft på jordene, samt full kompatibilitet med system for sentral dekktrykksregulering.

Klasseledende lastekapasitet uten å svekke komforten
Denne serien tilbyr nye tekniske funksjoner, og sammenlignet med konkurrentene har AxioBib 2 den høyeste lasteindeksen. Maskiner som er utstyrt med disse dekkene kan frakte enda tyngre last eller kjøre med lavere lufttrykk for å beskytte jordsmonnet, noe som sparer kundene for tid og energi og optimerer avkastningen – som igjen vil føre til bedre effektivitet.

Større trekkraft på jordet
Dekkserien AxioBib 2 har en forstørret kontaktoverflate, noe som gir 19 prosent økt kontakt med underlaget[1]. Flere baneblokker er i kontakt med bakken, noe som tillater at traktoren kan bruke opp til 35 prosent mer motorkraft sammenliknet med den forrige serien.

De to dekkdimensjonene i nye AxioBib 2 er de eneste tilgjengelige på markedet. Dekket er beregnet for pløying i fure med en motorsterk traktor, en prosess som krever "smalere" dekk for å passe inn i sporet med maksimalt grep når man bruker et lufttrykk i dekkene på under 1 bar.

Kompatibel med standardmontert utstyr for sentral dekktrykksregulering og NRO-merket.
Gårdbrukere som velger system for sentral dekktrykkskontroll kan bruke ulikt dekktrykk for optimal ytelse under alle forhold, både på veien og ute på jordene. Dekkserien AxioBib 2 kan brukes med et lufttrykk så lavt som 0,6 bar, noe Michelin er først ute med. Serien øker tilgjengeligheten på Michelin Ultraflex lavtrykksdekk, som kan øke utbyttet til gårdbrukere med opp til fire prosent2.

Ikke bare er 650/65 R 42 Michelin AxioBib 2 det eneste dekket som passer felgstørrelsene anbefalt av ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation. Det er nå også merket "NRO" (Narrow Rim Operation). Merkingen gjør det mulig å velge en smalere felg enn det ETRTO vanligvis tillater for IF- og VF-dekk. Dermed øker mulighetene for å bruke disse dekkene på eksisterende maskiner. Dekkets størrelse er vanligvis montert på 23-tommers felger, men takket være NRO kan de også være montert på 20- eller 21-tommers felger.

_______________________

[1] Interne tester gjennomført i juni 2016 med standarddekk

Pressesjef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@michelin.com