Michelin kvalitetssikrer norske dekkverksteder

Kvaliteten på dekkverksteder kvalitetssikres gjennom en sertifiseringsordning hos Det Norske Veritas (DNV), etablert på initiativ fra Michelin. Målet med sertifiseringen er å forbedre helhetsopplevelsen for konsumentene, arbeidsmiljøet for personalet og effektiviteten hos dekkverkstedene.

Det skal bli hyggeligere å besøke dekkverksteder i fremtiden. Kunden får personlig service av kompetent personale og skal føle seg trygg på at arbeidet på bilen blir utført på rett måte med spesiell vekt på kundens sikkerhet. Det hersker åpenhet, og priser på produkter og tjenester er tydelig markert. – Michelin Quality Dealer” kan sammenlignes med andre sertifiseringsprogrammer, men dette er spesielt utviklet for dekkspesialister, og hvor Michelin har bestemt vurderingskriteriene, sier Pål Børresen, prosjektleder fra Det Norske Veritas. Michelins kvalitetssertifisering kan sammenlignes med andre kvalitetsprogrammer, men Michelin har her med sin ekspertise innen dekkbransjen, satt kriteriene for programmet. DNV har med sin profesjonelle kunnskap om kvalitets- og sikkerhetsarbeid, utført kontroll og godkjenning av det enkelte verksted. - For Michelin handler sertifiseringen om å være sikker på at kvaliteten på våre produkter når forbrukeren. Et feilaktig montert og balansert dekk gir ikke rett ytelse eller sikkerhet for din bil. En slik sertifisering utført av en nøytral tredjepart vil være med på å forbedre verkstedenes omdømme og påvirke bransjens måte å jobbe på i fremtiden, sier Nina Frantzen hos Michelin. For personalet på kvalitetsgodkjente verksteder innebærer programmet at det innføres tydeligere rutiner, maler og retningslinjer for deres arbeid. Kundearbeidet skal gjennomgås slik at kvalitet og sikkerhet på arbeidet kan garanteres og det skal gis teknisk trening og kursing i hvordan kunder møtes på en profesjonell måte. Dette er med på å skape et bedre arbeidsmiljø og yrkesstolthet hos de ansatte. For verkstedene vil kvalitetsgodkjenningen på sikt også kunne bety bedre lønnsomhet, takket være bedret effektivitet og mer fornøyde kunder. Følgende verksteder er sertifisert i Norge for 2010: - Salten Dekksenter i Bodø - Dekk1 Forus i Stavanger - Dekk1 Toppe på Mjølkeråsen - Dekk1 Syd i Bergen - Dekk1 Tønsberg i Tønsberg - Overaae AS i Stjørdal - VT Dekk og Bilglass AS på Billingstad - Grenland Dekk AS i Skien - Dekk1 Jæren på Jæren - Dekk1 Kokstad i Bergen - Dekk1 Hillevåg i Stavanger - Dekk1 Minde i Bergen - Dekk1 Bryne i Bryne - Dekk1 Drotningsvik i Godvik - Dekk1 Mariero i Stavanger - Sarpsborg Bilgummi AS i Sarpsborg - Dekksenteret AS i Kragerø - Dekkteam AS på Jessheim - Dekkteam AS på Kløfta - Dekkteam AS i Sandefjord - Overaae AS på Tiller - Overaae AS i Orkanger Det ble også delt ut ”Årets Verksted” til den som hadde best resultat etter sin revisjon, i år gikk prisen til Dekk1 Bryne. I norden er det for 2010 følgende antall godkjente Michelin Quality Dealer: Norge – 22 verksteder Sverige – 30 verksteder Finland – 20 verksteder Danmark – 6 verksteder Ansvarlig for Kvalitetsprogrammet hos Michelin: Nina Frantzen Telefon: +46 (0)70 481 01 04 E-post: nina.frantzen@se.michelin.com Pressekontakt Det Norske Veritas: Eva Halvorsen Telefon: +47 951 49 221 E-post: eva.halvorsen@dnv.com

Michelin er et ledende dekkselskap som er dedikert til å forbedre transport av varer og mennesker gjennom produksjon, distribusjon og markedsføring av dekk til alle typer kjøretøy. Michelin tilbyr også innovative forretningsløsninger, digitale reisetjenester og publiserer reise-, hotell- og restaurantguider og kart. Michelin har hovedkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike og er representert i 170 land, har 112 300 ansatte, hvorav 300 er i de nordiske landene, og 68 produksjonsanlegg i 17 land. Selskapets Teknologisenter for forskning og utvikling har virksomhet i Europa, Nordamerika og Asia. For mer informasjon besøk gjerne vår hjemmeside www.michelin.com eller www.michelin.no.