Michelin lanserer et nytt og bedre piggdekk for SUV-er

Nye MICHELIN LATITUDE X-ICE NORTH er et piggdekk for firehjulsdrevne biler og nordiske vinterforhold. Dekket tilfredsstiller de nye reglene for bruk av piggdekk som trer i kraft i Norden i løpet av 2013. Til tross for fem prosent færre pigger, har dekket kortere bremselengde på snø og is sammenlignet med sine forgjengere.

MICHELIN LATITUDE X-ICE NORTH har blitt forbedret på flere områder[1]:

• 6 prosent kortere bremselengde på is og snø
  • 15 prosent økt veigrep ved start på snø
  • 10 prosent bedre sidegrep på snø
  • 8 prosent redusert rullemotstand og dermed lavere drivstoffkostnader
  • 5 prosent færre pigger, noe som innebærer mindre støy og redusert veislitasje

Til tross for fem prosent færre pigger har MICHELIN LATITUDE X-ICE NORTH seks prosent kortere bremselengde på snø og is. Dette skyldes MICHELIN Durastud System, Michelins egen piggløsning. Avhengig av dimensjon har dekket mellom 10 og 14 piggrader. Gjennomsnittlig piggutstikk er 1,2 mm for 95 prosent av piggene, noe som gir den beste balansen mellom grep og piggenes levetid. MICHELIN LATITUDE X-ICE NORTH er allerede tilpasset de nye reglene for bruk av piggdekk som trer i kraft i løpet av 2013, og som begrenser antall pigger til 50 per omkretsmeter[2]. Færre pigger reduserer slitasjen på veien og støynivået i trafikken.

Slitebanen på MICHELIN LATITUDE X-ICE NORTH er Full Active Tread, et dekkmønster der hele slitebanen er aktiv med en tredimensjonell, selvblokkerende mønsterdesign. Dette gjør at dekket kan ha flere lameller i mønsterblokken, men med økt stabilitet. Flere lameller gir 15 prosent bedre veigrep ved start i snø. Med økt stabilitet forbedres kjøreegenskapene samtidig som dekket får økt levetid. Full Active Tread gjør det mulig med seks prosent flere seipinger enn på tidligere versjoner av dekket. For dekk med bredde på maksimalt 255 millimeter, har MICHELIN LATITUDE X-ICE NORTH fem rader med mønsterblokk. For bredere dekk har dekket sju rader med mønsterblokk. Dette gir flere gripekanter for bedre veigrep i snø.

MICHELIN LATITUDE X-ICE NORTH er merket med Green X på dekksiden. Dette kjennetegner dekk med lav rullemotstand og lang levetid, samtidig som sikkerheten ivaretas. MICHELIN LATITUDE X-ICE NORTH inneholder silika i gummiblandingen, noe som reduserer rullemotstanden og dermed også drivstofforbruket, drivstoffkostnadene og utslippene av karbondioksid tilknyttet kjøretøyet.

MICHELIN LATITUDE X-ICE NORTH finnes i 25 dimensjoner, og 19 er helt nye. Michelin tilbyr et komplett vinterdekksortiment tilpasset nordiske vinterforhold. Totalt finnes det nå 46 forskjellige alternativer innenfor Michelins 4x4- og SUV-segment i dimensjonene 15 til 21 tommer. Dette gjør at MICHELIN LATITUDE X-ICE NORTH passer til mer enn 90 prosent av alle SUV-er og firehjulsdrevne biler på markedet i dag.

[1] Ifølge en undersøkelse gjennomført av Test World i 2011
[2] TSFS 2009:90

Produktspesialist for Michelin Nordic: Bernt Wahlberg
Mobil: +46 (0)70 528 42 72, E-post: bernt.wahlberg@se.michelin.com

Pressekontakt Michelin Nordic: Lotta Wrangle
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelins mål er å bidra til en bærekraftig mobilitetsutvikling for varer og mennesker gjennom design, produksjon og markedsføring av dekk for alle typer kjøretøy, f.eks. biler, sykler, bulldosere, fly, jordbruksmaskiner, lastebiler, motorsykler og den amerikanske romfergen. Michelin publiserer også kart, reise-, restaurant- og hotellguider og tilbyr elektroniske reisetjenester på ViaMichelin.com. Michelins hovedkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrike. Michelin har virksomhet i over 170 land med 109 000 ansatte (hvorav ca. 300 i Norden) og driver 72 produksjonsanlegg i 19 land i fem kontinenter. Forskning og utvikling skjer i teknikkanleggene i Europa, USA og Japan. Hvis du vil ha mer informasjon, kan du besøke www.michelin.com eller www.michelin.no

Michelin er et ledende dekkselskap som er dedikert til å forbedre transport av varer og mennesker gjennom produksjon, distribusjon og markedsføring av dekk til alle typer kjøretøy. Michelin tilbyr også innovative forretningsløsninger, digitale reisetjenester og publiserer reise-, hotell- og restaurantguider og kart. Michelin har hovedkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike og er representert i 170 land, har 114 000 ansatte og 70 produksjonsanlegg i 17 land. Selskapets Teknologisenter for forskning og utvikling har virksomhet i Europa, Nordamerika og Asia. For mer informasjon besøk gjerne vår hjemmeside www.michelin.com eller www.michelin.no.