Michelin lanserer lufttrykksrådgiver

Michelins nye lufttrykksrågiver øker sikkerheten og effektiviteten for operatører av anleggsmaskiner verden over. Verktøyet er tilgjengelig for alle mobile enheter, og er det første i sitt slag som spesifikt retter seg mot anleggsbransjen.

Det er velkjent kunnskap i anleggsbransjen om at det er ulønnsomt å kjøre med feil lufttrykk. Hittil har det vært vanskelig å vite hva som er det optimale lufttrykket, men med Michelins nye lufttrykkrådgiver kan operatører raskt og enkelt finne informasjonen de trenger ved hjelp av en hvilken som helst mobil enhet.

Systemet iverksettes enkelt ved å skrive inn kjøretøyets merke og modell på skjermen. Deretter definerer man optimalt dekktrykk for området kjøretøyet brukes ved å angi maskinens arbeidshastighet, tomvekt, belastet vekt, samt belastning ved tipping og individuell akselbelastning. Med den informasjonen kan Michelins lufttrykksrådgiver raskt finne det optimale lufttrykket for hver aksel på kjøretøyet.

Det er en rekke fordeler ved å bruke lufttrykksrådgiveren:

-       Økt sikkerhet
Lenger livslengde på dekkene
Lavere risiko for skader på dekk og maskin
Lavere drivstofforbruk

Til sammen økes produktiviteten, takket vare lave dekkostnader og mindre stillstandstid for maskinene.

Dekkenes livslengde øker om man bruker riktig lufttrykk, siden det reduserer slitasjehastigheten og gjør dekkene mostandskraftig mot skader.

Fra et sikkerhetsperspektiv er det viktig at man bruker riktig lufttrykk. Dette optimaliserer kjøreegenskapene på transportveier og øker stabiliteten når man kjører med hevet last. Det reduserer også risikoen for indre strukturelle skader på dekkene som følge av overoppheting eller aggresjonsskader på slitebane eller dekksider, noe som kan føre til plutselige og potensielle farlige skader på dekk eller felg.

Lufttrykkrådgiveren er tilgjengelig helt kostandsfritt for alle, inkludert bilteknikere, dekkforhandlere, maskinoperatører og førere.

Du finner Michelins lufttrykkrådgiver her:

Pressesjef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@michelin.com

Michelin har, som det ledende dekkselskapet, forpliktet seg til bærekraftig forbedring av mobilitet for mennesker og varer ved å produsere, distribuere og markedsføre dekk for alle typer framkomstmidler. Michelin tilbyr også innovative bedriftstjenester, digitale mobilitetstjenester og publiserer reiseguider, hotel- og restaurantguider, kart og veiatlas. Michelin har hovedkvarter i Clermont-Ferrand i Frankrike og avdelinger i 170 land, har 112 300 ansatte og 68 fabrikker i 17 land. Gruppens teknologisenter for forskning og utvikling har avdelinger i Europa, Nord-Amerika og Asia. (www.michelin.com og www.michelin.no)