Michelin lanserer miljømerkede spesialdekk til den nye Porsche Cayenne

Michelin utruster den nye Porsche Cayenne med N-merkede miljømerkede dekk for både sommer- og vinterbruk.

De nye Michelin-dekkene har den spesielle N-merkingen på dekksiden som vitner om at de oppfyller Porsches veldig høye kvalitetskrav. Michelins nye produktlinje for Porsches SUV inneholder tre nye modeller: MICHELIN Latitude Tour HP og MICHELIN Latitude Sport samt vinterdekket MICHELIN Latitude Alpin.

MICHELIN Latitude Tour HP ”Green X”

Det nye MICHELIN Latitude Tour HP er merket med ”Green X” Michelins egen merking av dekk med lav rullemotstand[1]. Dekket er blitt utviklet sammen med Porsches ingeniører og tilbyr lang levetid og godt våtgrep. Den lave rullemotstanden i MICHELIN Latitude Tour HP avhenger i stor grad av de nye dekkenes konstruksjon som begrenser varmeutvikling i slitebanen og dekksidene. Dette i sin tur minsker drivstofforbruket med 0,2 til 0,4 liter per 100 km.

For vinterforhold: MICHELIN Latitude Alpin

Målet med dette vinterdekket er å oppnå sommerdekkets ytelse i et vinterdekk. MICHELIN Latitude Alpin tilbys i samme dimensjon og hastighetsindeks som MICHELIN Latitude Tour HP (205/55 R18 109V) for at førere av Porsche Cayenne skal kunne dra nytte av bilens fulle potensial også i vinterhalvåret.

MICHELIN Latitude Alpin er merket med ”Green X” for lav rullemotstand, men tilbyr også gode vinteregenskaper i form av grep og levetid. Michelin har utviklet en gummiblanding, MICHELIN Helio Compound, som blant annet inneholder solsikkeolje for å optimalisere dekkets egenskaper.

For den kresne: MICHELIN Latitude Sport

MICHELIN Latitude Sport er et høyytelsesdekk med samme dekkmønster som MICHELIN Pilot Sport 2, men, som navnet ”Latitude” røper, er det beregnet på SUV. Dekkstammen er forsterket med et nullgraders radiallager i langsgående retning som også går ned over dekkskulderen. Det innebærer en bred kontaktflate mellom dekk og underlag selv ved høye hastigheter.

Dekkene er tilgjengelige i følgende dimensjoner:

MICHELIN Latitude Tour HP ”Green X”

255/55 R 18 109 V Extra Load N1

265/50 R 19 110 V Extra Load N0

MICHELIN Latitude Alpin ”Green X”

255/55 R18 109V Extra Load N1

MICHELIN Latitude Sport

255/55 R 18 109 Y Extra Load N1

275/45 R 20 110 Y Extra Load N0

295/35 R 21 107 Y Extra Load N1

[1] Siden et drivstofforbruk tilsvarende hver 5. fulle tank på en bil brukes for å overvinne rullemotstanden, er dette en viktig parameter for å senke bileierens drivstoffutgifter. Dessuten innebærer lavere drivstofforbruk også mindre CO2-utslipp og miljøpåvirkning.

Produktspesialist Michelin Nordic: Bernt Wahlberg
Telefon: +46 (0)70 528 42 72, E-post: bernt.wahlberg@se.michelin.com

Pressekontakt Michelin Nordic: Lotta Wrangle
Telefon: +46 8 709 07 76, +46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelins mål er å bidra til en bærekraftig mobilitetsutvikling for varer og mennesker gjennom produksjon og markedsføring av dekk. Michelin produserer dekk for alle typer kjøretøy, f.eks. fly, bilder, sykler/motorsykler, bulldosere, jordbruksmaskiner, lastebiler og den amerikanske romfergen. Michelin tilbyr også elektroniske tjenester på www.viamichelin.com og publiserer kart, reiseguider og hotell- og restaurantguider. Michelins hovedkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrike. Michelin har virksomhet i 170 land, 109 000 ansette (hvorav ca. 300 i Norden) og driver 71 produksjonsanlegg i 19 forskjellige land. Hvis du vil ha mer informasjon, kan du besøke www.michelin.com eller www.michelin.no

Michelin er et ledende dekkselskap som er dedikert til å forbedre transport av varer og mennesker gjennom produksjon, distribusjon og markedsføring av dekk til alle typer kjøretøy. Michelin tilbyr også innovative forretningsløsninger, digitale reisetjenester og publiserer reise-, hotell- og restaurantguider og kart. Michelin har hovedkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike og er representert i 170 land, har 112 300 ansatte, hvorav 300 er i de nordiske landene, og 68 produksjonsanlegg i 17 land. Selskapets Teknologisenter for forskning og utvikling har virksomhet i Europa, Nordamerika og Asia. For mer informasjon besøk gjerne vår hjemmeside www.michelin.com eller www.michelin.no.