Michelin lanserer miljømerket sportsdekk

MICHELIN Pilot Sport 3 er et nytt sommerdekk som kombinerer et enestående våtgrep med økt levetid og miljømerkingen ”Green X”.

MICHELIN Pilot Sport 3 har ifølge studier gjennomført av det tyske TÜV Süd tre meter kortere bremsestrekning* enn sin forgjenger. MICHELIN Pilot Sport 3 tilbyr en eksakt styring på alle underlag, noe som gjør kjøreopplevelsen morsommere og sikrere. – Salget av sports- og luksusbiler, som sank i løpet av 2008 og 2009, forventes nå å øke stadig i de kommende årene - særlig i Europa. Det oppleves da spesielt kult å kunne matche den forventede oppgangen i salget av sportsbiler med nye sportsdekk, sier Bernt Wahlberg, teknisk produktspesialist hos Michelin. MICHELIN Pilot Sport 3 er beregnet på sporty biler, større sedanmodeller, små sportsbiler og roadsters og er allerede godkjent for originalmontering på flere prestisjefylt bilmodeller, for eksempel den nye Audi A5 og den nye Mercedes E 63 AMG. MICHELIN Pilot Sport 3 er merket med ”Green X”, Michelins egen merking på dekk med lav rullemotstand. Siden drivstofforbruket som tilsvarer hver femte påfyll på tanken hos en bil brukes til å overvinne rullemotstanden, er dette en viktig parameter for å redusere bileierens drivstoffkostnader. Dessuten innebærer lavere drivstofforbruk også lavere utslipp av karbondioksid og mindre belastning på miljøet. For mange bilprodusenter er dekk med lav rullemotstand en viktig puslebit for å komme under EUs kommende utslippsnivåer for kjøretøy. MICHELIN Pilot Sport 3 har i interne tester vist seg å ha 10 prosent lengre levetid enn sin forgjenger, MICHELIN Pilot Sport PS2 – et dekk som har vært ledende i denne egenskapen i sin produktkategori. Dette betyr at det behøves færre dekk på en gitt strekning, noe som er positivt for miljøet siden det forbrukes færre råvarer, og trykket på gjenvinningssystemene holdes nede. Tre tekniske innovasjoner ligger bak den forbedrede ytelsen: 1. Green Power Compound – ny gummiblanding som forener utmerket våtgrep, lang levetid og lav rullemotstand 2. Anti Surf System – ny utformning av dekkskulderen bidrar til raskere evakuering av vann under dekket. Dette innebærer bedre våtgrep 3. Programmed Distortion Tire Architecture – ny teknikk som gjør at dekket raskt bygger opp den varmen i dekket som er nødvendig for optimal ytelse. Dette bidrar til både gode styreegenskaper og lang levetid Balansen mellom utmerket våtgrep, lang levetid og lav rullemotstand er det som kjennetegner et dekk fra Michelin. MICHELIN Pilot Sport 3 lanseres i løpet av 2010 i 25 dimensjoner – fra 195/45R16 til 275/40ZR19. * Tester utført i 2009 på MICHELIN Pilot Sport 3 vs MICHELIN Pilot Sport PS2, dimensjon 245/40 ZR 18 Y

Michelin er et ledende dekkselskap som er dedikert til å forbedre transport av varer og mennesker gjennom produksjon, distribusjon og markedsføring av dekk til alle typer kjøretøy. Michelin tilbyr også innovative forretningsløsninger, digitale reisetjenester og publiserer reise-, hotell- og restaurantguider og kart. Michelin har hovedkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike og er representert i 170 land, har 112 300 ansatte, hvorav 300 er i de nordiske landene, og 68 produksjonsanlegg i 17 land. Selskapets Teknologisenter for forskning og utvikling har virksomhet i Europa, Nordamerika og Asia. For mer informasjon besøk gjerne vår hjemmeside www.michelin.com eller www.michelin.no.